Δωρεάν έξοδα αποστολής. Ευκολία στις επιστροφές.
Οδηγός Αγοράς Χαλιών

Το Χειροποίητο Χαλί και οι Τρόποι Αξιολόγησής του

(από δημοσίευμα περιοδικού τύπου)

Τα χειροποίητα χαλιά αξιολογούνται από τρία βασικά χαρακτηριστικά:

1) την καταγωγή τους, 2) τον όγκο της εργασίας που απαιτήθηκε για να γίνουν και 3) την μεγάλη ή μικρή ποσοτική προσφορά στην αγορά του συγκεκριμένου τύπου
Η αυθεντικότητα, η σπανιότητα και η παλαιότητα είναι τρεις άλλες παράμετροι που συντάσσονται με τα τρία βασικά χαρακτηριστικά. Σημαντικότερο όμως από όλα τα παραπάνω είναι το αξιόπιστο “διάλεγμα” στις πόλεις παραγωγής χαλί-χαλί από τους ειδικευμένους αγοραστές της κάθε επιχείρησης που τα εισάγει. 

1) ΚΑΤΑΓΩΓΗ: Η ονομασία των διαφόρων χαλιών είναι συνήθως της πόλης που κατασκευάστηκαν. Κάθε πόλη κατ’ αντιστοιχία κάθε τύπος χαλιού έχει τα ιδιαίτερα γνωρίσματά του: την ποιότητα του μαλλιού, τα σχέδια, τα χρώματα, τους συνδυασμούς των χρωμάτων, τα μεγέθη, η τεχνική στην κλωστοποίηση και ύφανση αλλά και το πλύσιμο και το φινίρισμα. Αυτά είναι τα “επώνυμα” χαλιά ενώ τα “ανώνυμα” είναι εκείνα που κατασκευάζονται σε άλλα μέρη, με πολύ φθηνό εργατικό κόστος, αντιγράφοντας την τεχνική και το ύφος της επώνυμης περιοχής. Οι συνεχείς πόλεμοι στις περιοχές αυτές δημιούργησαν πολλούς πρόσφυγες και έτσι αναπτύχθηκαν σε μεγάλη έκταση και τα λεγόμενα “προσφυγικά χαλιά”, που θεωρούνται επώνυμα γιατί κατασκευάζονται από τους ίδιους αυθεντικούς υφάντες.


2) ΚΟΜΠΟΙ: Από τα τρία βασικά στοιχεία και τις παραμέτρους που προαναφέρθηκαν υπάρχει η εντύπωση στον απλό κόσμο ότι οι κόμποι ενός χειροποίητου χαλιού είναι το μοναδικό στοιχείο αποτίμησής του. Αυτό δεν είναι ακριβές (μολονότι οι πολλοί ή οι λίγοι κόμποι σχετίζονται με τον “όγκο εργασίας που απαιτήθηκε”) παρά μόνον συγκριτικά μεταξύ δύο ίδιων χαλιών της αυτής καταγωγής όπου τελευταία παρατηρούνται διαφορετικές πυκνότητες. Όσο περισσότερους κόμπους έχει ένα χαλί τόσο ανεβαίνει η αξία του και τόσο μεγαλύτερη λεπτομέρεια έχει στην απόδοση των παραστάσεών του. Στα χειροποίητα χαλιά δεν μετράει μόνον η μπροστινή επιφάνεια αλλά και η πίσω έχει μεγάλη σημασία. Το σχέδιο πρέπει να παρουσιάζεται με την ίδια ευκρίνεια και στην πίσω πλευρά και πρέπει να φαίνονται καθαρά η διάταξη και η πυκνότητα των κόμπων. 
3) ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ: Όσο πιο φθηνό είναι το κόστος εργασίας στις χώρες της Ανατολής, τόσο μεγαλύτερη είναι η παραγωγή χαλιών και αντίστοιχα η προσφορά στο διεθνές εμπόριο. Έτσι οι χώρες που κατασκευάζουν “ανώνυμα” χαλιά (αντίγραφα) έχουν μεγάλη προσφορά που μειώνει την τιμή τους. Στις χώρες που αυθεντικά κατασκευάζονται “επώνυμα” χαλιά, η προσφορά είναι περιορισμένη αφού οι κάτοικοι της κάθε συγκεκριμένης πόλης είναι ορισμένοι. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια με την αύξηση της αστυφιλίας, οι περισσότεροι μεταναστεύουν προς τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου αστικοποιούνται και ασχολούνται με άλλες δουλειές, οπότε αυτόματα η προσφορά χαλιών της συγκεκριμένης καταγωγής μειώνεται καταλυτικά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Όταν στο Αφγανιστάν άλλαξε το καθεστώς των Ταλιμπάν και οργανώθηκε εκ βάθρων η χώρα, όλοι οι πρόσφυγες που είχαν μεταναστεύσει στην Περσία και στο Πακιστάν και όσοι από αυτούς συνέχιζαν να ασχολούνται με την οικιακή ταπητουργία, όταν επέστρεψαν στο Αφγανιστάν στελέχωσαν πλέον όλες τις κρατικές υπηρεσίες σε κάθε βαθμίδα ή ασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε διάφορους τομείς. Έτσι με τους ελάχιστους εναπομείναντες τεχνίτες, η προσφορά χαλιών των συγκεκριμένων περιοχών μειώθηκε πάνω από το μισό. Η μικρή αυτή προσφορά αυτόματα αυξάνει την τιμή τους. Επιπλέον, σε κάθε πόλη οι χαρισματικοί υφάντες αποτελούν ένα μικρό ποσοστό. Η παραγωγική τους ικανότητα είναι εξαιρετικά μικρότερη, αφού η ποιοτική αναβάθμιση στην παραγωγή τους, μακραίνει αντίστοιχα και τον χρόνο που απαιτείται. Άρα, μεγαλύτερος χρόνος και ακριβότεροι τεχνίτες, σημαίνει ότι αυξάνεται γεωμετρικά το κόστος. Κάτω από αυτές τις συνθήκες μειώνεται στο ελάχιστο η ποσοτική προσφορά των αριστουργημάτων αυτών και ανεβαίνει θεαματικά η τιμή τους. 
 
4) ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ: Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια υπηρετώντας το κακώς εννοούμενο marketing υπάρχουν στρεβλώσεις στις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής. Έτσι μπορεί κανείς να συναντήσει χαλιά μιας άλφα καταγωγής με διαστάσεις μιας βήτα καταγωγής και χρώματα μιας τρίτης κατηγορίας. Όλα τα στρεβλά αυτά χαλιά έχουν μικρότερη εμπορική αξία και φυσικά δεν πρόκειται να αποκτήσουν μελλοντικά συλλεκτική αξία. Επιπλέον, το αρνητικό σημαντικότερο στοιχείο είναι, ότι οι νεώτερες γενιές των δημιουργών, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, χρησιμοποιούν νήματα βιομηχανικού κλωστηρίου και εμπλέκουν την χημεία στις τελικές επεξεργασίες. Με αυτούς τους δύο ποιοτικούς συμβιβασμούς, το κόστος μειώνεται, γιατί η εργασία χειρός περιορίζεται μόνο στην ύφανση. Όμως, αυτά τα χαλιά δεν είναι αυθεντικά και δεν έχουν καμία αξία, ούτε πρόκειται να αποκτήσουν στο μέλλον και ταυτίζονται με τα μηχανοποίητα χαλιά, όπου όπως κάθε βιομηχανικό προιόν, με τα χρόνια απαξιώνονται και πετιούνται ως άχρηστα.

 

5) ΣΠΑΝΙΟΤΗΤΑ: Υπάρχουν χειροποίητα χαλιά που παράχθηκαν κάτω από ειδικές συνθήκες, αν και παραμένουν απολύτως αυθεντικά έχουν μια μορφή εντελώς διαφορετική από τα συνηθισμένα, ίσως ακόμα και ιδιότροπη. Γι’ αυτό το λόγο αποκτούν μια πρόσθετη αξία, επειδή είναι ελάχιστα, δεν συνεχίστηκε η παραγωγή τους και τελικά καταλήγουν να είναι κάτι αντίστοιχο με τα σπάνια γραμματόσημα. Μια άλλη κατηγορία σπανιότητας, αναφέρεται σε παραγωγές επώνυμων χαρισματικών σχεδιαστών που δεν βρίσκονται πλέον στην ζωή και κατά συνέπεια, οι δημιουργίες τους έχουν σταματήσει κι έτσι θεωρούνται σπάνια και αποκτούν συλλεκτική αξία. 

6) ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑ: Κάθε χειροποίητο χαλί, που φτιάχτηκε πριν από 30 και πλέον χρόνια θεωρείται παλιό. Αν η παραγωγή του έγινε πριν από 60 χρόνια ανήκει στην κατηγορία vintage. Και στην περίπτωση που έχει παραχθεί πριν από έναν αιώνα, τότε έχουμε ένα γνήσιο antique. Οι λόγοι που τα παλιά χαλιά, έχουν πρόσθετη αξία, είναι λόγω της τότε πολύ μικρής παραγωγής. Η μικρή παραγωγή, απότοκος της μικρής ζήτησης, οφείλονταν στους υψηλούς τελωνειακούς δασμούς των Δυτικών χωρών που τα εισήγαγαν ανεβάζοντας την τιμή τους σχεδόν στο τριπλάσιο. Οι μεγάλοι δασμοί και φόροι (που ξεπερνούσαν και το 200%), τα καθιστούσαν ταυτόχρονα οικονομικά απλησίαστα για το 95% του πληθυσμού. Μόλις πριν 30 χρόνια με την παγκοσμιοποίηση και την ταυτόχρονη κατάργηση δασμών και φόρων, οι τιμές πώλησης των χειροποίητων χαλιών προσγειώθηκαν καταλυτικά, εγγύζοντας σε πολλές περιπτώσεις και εκείνες των μηχανοποίητων. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο για την υπάρχουσα τότε προσφορά, ότι ένα μεγάλο μέρος της τότε παραγωγής χειροποίητων χαλιών, αφορούσε ιδιοχρησιμοποίησή τους (κάτι σαν προικιό) και δεν είχε παραχθεί για εμπόριο ή εξαγωγές. Τα παλιά χειροποίητα χαλιά, έχουν μια αντικειμενική και θεωρητικά μια “χρηματιστηριακή αξία” ως συλλεκτικά και σπάνια, όπως κάθε είδους αντικείμενο χαρακτηρισμένο antique.

7) ΔΙΑΛΕΓΜΑ : Το καθοριστικότερο στοιχείο στην αξιολόγηση ενός χαλιού, είναι το διάλεγμα των αριστουργημάτων μέσα από πολλά χαλιά ανεξαρτήτως τιμής. Αυτά τα ξεχωριστά χαλιά, τα “la creme de la creme” γίνονται αποκλειστικά και μόνο με μαλλιά από ζώα με μακρύ τρίχωμα, ξαίνονται στο χέρι (hand carded), κλωστοποιούνται με ρόκα (hand spun), βάφονται με φυσικές βαφές από βότανα (vegetable dyed) και υφαίνονται διπλόκομπα (double knotted). Υποχρεωτικά και χωρίς καμία εξαίρεση οι τεχνίτες που ασχολούνται με αυτές τις κατηγορίες, έχουν χαρισματικά, πολλά και ποικίλα καλλιτεχνικά ερεθίσματα αλλά και μια έμφυτη έφεση στην αριστοτεχνία, που στηρίζεται και σε μια εμπειρία αρκετών δεκαετιών. Στις τελικές επεξεργασίες φινιρίσματος ακολουθούν απόλυτα παραδοσιακούς τρόπους με την χρησιμοποίηση εντελώς φυσικών υλικών, με την βοήθεια αποκλειστικά των στοιχείων της φύσης. Αυτή η διαδικασία απαιτεί περισσότερο χρόνο εργασίας, αλλά μόνο έτσι έχουμε ένα αυθεντικό και ταυτόχρονα organic (βιολογικό) χαλί. Αυτά τα αριστουργήματα διαλέγονται χαλί-χαλί από τους έμπειρους ανθρώπους των εισαγωγικών επιχειρήσεων, που ασχολούνται αποκλειστικά με την λιανική πώληση, και ταυτόχρονα σέβονται την πελατεία τους, αφού πωλούν κατευθείαν στον τελικό καταναλωτή, αγνοώντας το σίγουρα υψηλότερο κόστος. Μόνο έτσι εξασφαλίζονται αξιόπιστα χειροποίητα χαλιά, αλλά μόνο με αυτό τον τρόπο μπορούν να έχουν σίγουρα δεδομένους, πιστούς και ικανοποιημένους πελάτες και μάλιστα για πολλές γενιές.

8) ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ-ΕΜΠΟΡΙΑ: Η διαλογή και η επιλογή των χαλιών είναι το σημαντικότερο στην διαδικασία της εμπορίας τους. Έτσι έχουμε τα χαλιά πρώτης επιλογής που αγοράζονται από εισαγωγείς με κατευθείαν λιανική πώληση στον τελικό πελάτη, όπως προαναφέρθηκε. Τα χαλιά δεύτερης επιλογής, εκείνα που απορρίφθηκαν από τους εισαγωγείς λιανικής πώλησης, αγοράζονται από χονδρέμπορους εισαγωγείς που τα μεταπωλούν σε καταστήματα λιανικής. Οι χονδρέμποροι αυτοί συναλλάσσονται χωρίς να έχουν επαφή με τον τελικό πελάτη και ως εκ τούτου είναι προσανατολισμένοι μόνο στην φθηνή τιμή, και στην μεγιστοποίηση του μεταπρατικού κέρδους. Είναι οι επιχειρήσεις χονδρικής, που δεν έχουν καμία συναισθηματική σχέση με το χειροποίητο χαλί, ούτε φυσικά με τον άγνωστό τους τελικό καταναλωτή, ενώ αντιμετωπίζουν το χειροποίητο χαλί σαν οποιοδήποτε ψυχρό βιομηχανικό προιόν, αρκεί να τους αποφέρει ένα σοβαρό μεταπρατικό κέρδος. Όμως, από αυτούς τους χονδρεμπόρους, προμηθεύονται αυτής της ποιότητας χειροποίητα χαλιά το 95% των καταστημάτων λιανικής που δεν εισάγουν κατευθείαν και υποχρεωτικά αυτά προσφέρουν στους πελάτες τους. Και τέλος, η τρίτη επιλογή τα χαλιά που εγκαταλείπονται ακόμα και από τους χονδρεμπόρους για να αγορασθούν από μεγάλα Department Stores ή Super Markets ή εμπόρους τηλεοπτικών και ταχυδρομικών πωλήσεων, όπου μετράει η φθηνή τιμή ανεξαρτήτως αν έχει, (που συνήθως δεν έχει) αντίκρυσμα στο αγοραζόμενο είδος. Δηλαδή το χαλί σαν ένα χειροτέχνημα δεν έχει τιμή, αφού δεν είναι ένα βιομηχανικό προϊόν, έχει μόνον αξία. Η παράδοση, η πείρα, η ειδίκευση, η φερεγγυότητα, η διασφάλιση, προσδίδουν το κύρος και την σιγουριά που απαιτείται, ώστε μια αγορά χαλιού να αντικρίζει αξιόπιστα την τιμή του.

9) ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ: Τα καταστήματα ΑΙΩΝ1922 είναι ένας κόσμος σιγουριάς, φερεγγυότητας και διασφάλισης. Πέρα από όλα αυτά, παρέχουν έγγραφη και απόλυτα υπεύθυνη εξασφάλιση αφού κάθε αγορά χειροποίητου χαλιού συνοδεύεται από σειρά πιστοποιήσεων και διασφαλίσεων.

10) ΒΑΣΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ: Πέραν της αξιολόγησης, το σημαντικό στοιχείο για να αγοράσει κανείς ένα χειροποίητο χαλί, εκτός της αυθεντικότητας, σπανιότητας ή παλαιότητας, είναι η προσέγγιση της δικής του αισθητικής με εκείνη του χαλιού.

Καλάθι
Ξεκινήστε να γράφετε το προϊόν που ψάχνετε

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό;