Δωρεάν έξοδα αποστολής. Ευκολία στις επιστροφές.

Συντήρηση και Αποκατάσταση

Συντήρηση και Αποκατάσταση

Ένα αυθεντικό, και κατά συνέπεια οικολογικό, χειροποίητο χαλί, είναι ένα ακριβό έργο τέχνης, υψηλής ποιότητας. Όμως, η υψηλή ποιότητα, δεν σημαίνει & υψηλή αντοχή. Είναι η διαφορά μεταξύ μιας μεταξωτής τουαλέτας & ενός παντελονιού τζιν, ή μεταξύ ενός Toyota & μιας Lamborghini. Το παντελόνι τζιν και το αυτοκίνητο Toyota είναι αποδεδειγμένα μεγάλης αντοχής, όπως σε αντιστοιχία τα συνθετικά μηχανής, είναι τα πλέον ανθεκτικά χαλιά. Τα συνθετικά χαλιά μηχανής, πωλούνται στα αντίστοιχα καταστήματα μηχανοποίητων χαλιών, αλλά ακόμα και σε υπαίθριες αγορές. Είναι τα πλέον ανθεκτικά, γιατί η συνθετική ίνα είναι συνεχής,(όπως ακριβώς η πετονιά) και το συνεχές της ίνας, προσδίδει υπερβολικά μεγάλη αντοχή. Επιπλέον, βάφονται με χημικό τρόπο στην μάζα, οπότε και τα χρώματα είναι ανεξίτηλα στον ήλιο και δεν επηρεάζονται από το νερό. Επιπρόσθετα, καθαρίζονται εξαιρετικά εύκολα, αφού οι όποιοι λεκέδες ή λερώματα, δεν εμποτίζουν την συνθετική ίνα. Και πέραν αυτών, αντέχουν σε υψηλές ποσότητες νερού, ενώ στεγνώνουν χωρίς κίνδυνο συρρίκνωσης. Βέβαια, από την άλλη, το πετρελαιογενές του υλικού ενδέχεται να επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και αντίστοιχες επιδράσεις στο περιβάλλον.

Το αυθεντικό χειροποίητο, όπως η μεταξωτή τουαλέτα ή το αγωνιστικό Lamborghini, απαιτούν “στοργή & φροντίδα”, δηλαδή συνεχή περιποίηση & συντήρηση, ώστε να εξασφαλισθεί υψηλή & μακροχρόνια αντοχή. Όλα τα αυθεντικά χειροποίητα “ΑΙΩΝ 1922” έχουν εξασφάλιση, δια βίου εξυπηρέτησης (After Sales Service). Σε σχέση με τα ενδεχόμενα προβλήματα, που μπορεί να παρουσιασθούν από κάθε πιθανή ή απίθανη απροσεξία ή αμέλεια, είναι γεγονός ότι αποκαθίστανται απολύτως στις περισσότερες περιπτώσεις, επειδή η εργασία χειρός, σε αντίθεση με τη βιομηχανική παραγωγή, ξαναδημιουργείται όπως μετά το ξήλωμα ενός χειροποίητου πλεκτού (με πλεκτοβελόνες) ξαναπλέκεται, χωρίς να αφήνει ίχνη “μανταρίσματος”.

Η ιστορία του χειροποίητου χαλιού ανάγεται πολλούς αιώνες πίσω, ενώ η βιομηχανία χαλιών, μόλις εγγίζει τον ένα αιώνα. Οι σύγχρονες παραγωγές αυθεντικών χειροποίητων χαλιών, ελάχιστα διαφέρουν από εκείνες των προηγούμενων αιώνων. Η διαφορά έγκειται στην χρηστικότητα & χρήση τους. Τότε, στη μεν Ανατολή έβγαζαν τα υποδήματα πριν πατήσουν (όπως ακόμα & μέχρι σήμερα στους τόπους λατρείας τους), στην δε Δύση, στις Βασιλικές Αυλές χρησιμοποιούσαν από τότε ισχυρά ποδόμακτρα, ώστε να μην προκληθεί ζημιά στα χαλιά. Από την άλλη, στη σημερινή εποχή, στις χώρες της Ανατολής (Τουρκία-Συρία-Περσία-Αίγυπτος-Αραβία κ.λ.π.) τα υποδήματα αφήνονται έξω από την πόρτα ενώ εντός της οικίας με χαλιά, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά μαλακές παντόφλες. Και αυτό, γιατί τα παπούτσια, ακόμα & να σκουπιστούν καλά, μπορεί να έχουν συγκρατήσει οποιασδήποτε μορφής ψήγματα ή “γρέζο” που προκαλεί ζημιά στο χειροποίητο χαλί. Αλλά & στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, (Γερμανία, Ολλανδία, Σκανδιναβία κ.λ.π.) τα παπούτσια της οικογένειας, συνήθως παραμένουν στην είσοδο εν σειρά, & για να μένουν τα μεταφερόμενα μικρόβια εκτός οικίας, & να μειωθούν οι θόρυβοι βαδίσματος αλλά & για να προστατευτούν τα χαλιά.

Τα αυθεντικά χειροποίητα χαλιά είναι προϊόντα οικολογικά. Αυτά τα πραγματικά αυθεντικά χειροποίητα χαλιά ονομάζονται βιολογικά, όπως τα τρόφιμα & τα καλλυντικά, ή οργανικά ή “organic” όπως αποκαλούνται διεθνώς από την αντίστοιχη Ελληνική λέξη. Ουσιαστικά, σημαίνει ότι δεν “παντρεύονται” με σύγχρονες μορφές χρήσης & συντήρησης, αφού για τη δημιουργία τους χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες μέθοδοι & τα ίδια υλικά, που υπήρχαν εδώ & αιώνες. Από την άλλη, ο σημερινός τρόπος ζωής, μπορεί να προκαλέσει ζημιές στο αυθεντικό χειροποίητο, οι περισσότερες από τις οποίες είναι “ιάσιμες” & συνήθως αποκαθίστανται πλήρως. Είναι γνωστό, ότι στα αυθεντικά χειροποίητα η κλωστοποίηση, γίνεται με τη ρόκα ή μικρά τσικρίκια. Αυτό “μεταφράζεται”, ότι τα νήματα με τα οποία υφαίνεται το χαλί είναι ανομοιογενή & εντελώς ευαίσθητα, αφού δεν έχουν την ομοιομορφία των αντίστοιχων του κλωστηρίου. Έτσι, πολύ εύκολα ένα “γρέζο” ή ένα καρφάκι από τακούνι μπορεί να πιαστεί & να προκαλέσει ξήλωμα ή αναμάλλιασμα. Ακόμα, στα υψηλής πυκνότητας μάλλινα ή μαλλομέταξα, (όπου η κλωστή είναι πολύ λεπτή) και κυρίως στα μεταξωτά από ζωικό ή φυτικό μετάξι, πρέπει τα σημεία των επίπλων που εφάπτονται ή σύρονται πάνω στην μεταξωτή κλωστή του χαλιού να είναι εξαιρετικά λεία. Σε αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται να έχουμε σοβαρή ζημιά στο χαλί. 

Πέρα από την κλωστοποίηση, οι επεξεργασίες στα αυθεντικά χαλιά & οι βαφές γίνονται με βότανα, ρίζες, φρούτα κ.λ.π. & δεν έχουν τη σταθερότητα της χημικής επεξεργασίας, αλλά βέβαια ούτε τις αρνητικές συνέπειες της χημείας στην υγεία & στο περιβάλλον. Δηλαδή, τα όποια σύγχρονα απορρυπαντικά (χλωρίνη κ.λ.π.) ενεργούν εντελώς καταστροφικά στο χαλί. Στατιστικά παρατηρείται, ότι χαλιά που πατήθηκαν με γυμνά πόδια, ακόμη & στεγνά, αλλά που βγήκαν όμως από χλωριωμένη πισίνα, κατέστρεψαν ομάδα νημάτων με αποτέλεσμα να προκληθούν προβλήματα εμφάνισης ή χρηστικότητας του χαλιού. Το ίδιο συμβαίνει, αν δεν στεγνώσουν εντελώς πατώματα που καθαρίστηκαν με χημικά απορρυπαντικά & έχουν πάνω τους διέλευση, πριν πατήσουμε στο χαλί. Αντίστοιχα προβλήματα καταστροφής του πέλους, μείωση επιφανείας του αλλά και απώλεια, προκαλείται από τη λάθος χρήση της ηλεκτρικής σκούπας, ή από απρόσεκτη εφαρμογή καθαρισμού λεκέδων. Επίσης τα κρόσσια λόγω χρώματος & της ιδιοσυστασίας τους, αλλά & όπου υπάρχει ρέλιασμα (Bokhara Pakistan) είναι εξαιρετικά εκτεθειμένα σε λερώματα & ξηλώματα σε αντίθεση με το κυρίως χαλί (σχετικό άρθρο κρόσσια και ρέλια).Εκτός από τα τακούνια & τα απορρυπαντικά κλπ, ένα άλλο πρόβλημα είναι τα κατοικίδια ζώα. Επειδή, η λανολίνη & το λίπος διατηρούνται στα μαλλιά των χειροποίητων χαλιών & μετά την ύφανση, τα κατοικίδια έλκονται από αυτά & προκαλούν ζημιές. Επίσης η συνεχής έκθεση στον ήλιο, πολύ περισσότερο μάλιστα, όταν παρεμβάλλεται τζάμι & δεν υπάρχει κουρτίνα, προκαλεί πάντοτε αλλοίωση στα χρώματα (σχετικό άρθρο λέκιασμα, ξέβαμμα κ.λ.π.).

 Βεβαίως, υπάρχουν περιπτώσεις που ενώ έχουν συμβεί όλες οι παραπάνω αμέλειες ή παραλήψεις, παρ’ όλα αυτά, το αυθεντικό χαλί δεν έπαθε τίποτα. Είναι γεγονός, παρά το “delicate” των φυτικών υλικών και επεξεργασιών, ότι ενδέχεται σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις να παρουσιάζονται απίθανες αντοχές, ακόμα και σε μη ενδεδειγμένη χρησιμοποίησή τους, που όμως είναι πάντοτε εντελώς συμπτωματική. Μια τέτοια σπάνια και απίθανη περίπτωση, δεν πρέπει να γενικεύεται. Η ενδεχόμενη γενίκευση τέτοιων περιπτώσεων οδηγεί σε εντελώς λανθασμένα συμπεράσματα. Είναι σαν να λέμε, ότι επειδή κάποιος πέρασε σώος μια διασταύρωση με κόκκινο, θα μπορεί να συστήσει να περνάμε πάντοτε όλοι ασφαλείς, παραβιάζοντας το κόκκινο. Αλλά και πέραν αυτού κυρίως γιατί τα χειροποίητα δεν συσχετίζονται μεταξύ τους, αφού το κάθε συγκεκριμένο χαλί έχει την εντελώς δική του ιδιαιτερότητα & ιδιοσυστασία υλικών & εργασίας. Κάθε χειροποίητο είναι μια ξεχωριστή κατηγορία από μόνο του.  Όλα τα ανωτέρω, είναι απλώς ενδεικτικά & όχι περιοριστικά, των άπειρων περιπτώσεων αμέλειας, που μπορεί να γίνουν αιτία για ζημιά στο χειροποίητο χαλί.

Σαν συμπέρασμα, δεν πρέπει να δοθεί η εντύπωση, ότι τα πραγματικά χειροποίητα χαλιά είναι προβληματικά. Οι περιπτώσεις αμέλειας που αναφέραμε, στο σύνολό τους δεν υπερβαίνουν συνήθως το 1% έως 3% από όλα τα χειροποίητα. Σημειωτέον ότι τα όποια προβλήματα, κυριολεκτικά πάντοτε, χωρίς καμία απολύτως εξαίρεση αναφέρονται αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις που δεν εφαρμόζεται σχολαστικά, η απαραίτητη αλλά και ενδεδειγμένη “στοργή και φροντίδα”. Σε αυτές τις σπάνιες, χωρίς “στοργή και φροντίδα” περιπτώσεις, το σημαντικό είναι, να στείλουμε το χειροποίητο χαλί στον τεχνίτη, αμέσως μόλις παρουσιασθεί, το ελάχιστο έστω ακόμα και εντελώς ανεπαίσθητο μικροπρόβλημα, για να αποφύγουμε κάθε περαιτέρω αρνητική εξέλιξη.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν παρατηρήσουμε ένα έστω ανεπαίσθητο μικροπρόβλημα, ακόμα και η ελάχιστη καθυστέρηση μετατρέπει το μικρό πρόβλημα σε σοβαρό, δυσκολεύει σημαντικά την επισκευή, ενώ ξεφεύγει υπερβολικά το αντίστοιχο κόστος με την απόλυτη ευθύνη μας.

Εκείνο που τελικά χρειάζεται το χειροποίητο χαλί είναι απλά ένας καθαρισμός & συντήρηση από έμπειρο και επιβεβαιωμένα αξιόπιστο επαγγελματία, μια φορά κάθε τρία έως πέντε χρόνια, ανάλογα με την επιβάρυνση που δέχεται, αλλά πάντοτε με την προϋπόθεση ότι το φροντίζουμε και το περιποιούμαστε ανελλιπώς. Δεν χρειάζεται να τα στέλνουμε απαραιτήτως στο καθαριστήριο κάθε χρόνο, όπως συνήθως τα χαλιά μηχανής. Επιπρόσθετα, είναι απαραίτητος ο καθαρισμός με ηλεκτρική σκούπα προς την κατεύθυνση του πέλους, στην χαμηλότερη όμως ένταση σε τακτά διαστήματα σε αντιστοιχία με την χρήση.

Είναι απόλυτα σίγουρο ότι όλα τα αυθεντικά χειροποίητα χαλιά “ΑΙΩΝ 1922” είναι σχολαστικά διαλεγμένα από τους έμπειρους ανθρώπους της, και ξεχωριστά ώστε να αποτελούν το “La Creme de la Creme”, απ’ όλα τα χειροποίητα χαλιά, ακόμα και από τα πιο πολύτιμα της αγοράς. Επιπλέον, έχουν διασφαλισμένη τόσο την απόλυτη αξιοπιστία στην ποιότητα όσο και την έγκυρη πιστοποίηση. Αποτελεί τελικά την σίγουρη τοποθέτηση χρημάτων σε ένα αξιόλογο αυθεντικό χειροτέχνημα, ουσιαστικά μια επένδυση με ασφαλείς προοπτικές για σοβαρές οικονομικές αποδόσεις στο μέλλον. Προορίζονται για να κληροδοτηθούν στις επόμενες γενιές με περηφάνεια, ως οικογενειακά κειμήλια κύρους & να διατηρηθούν σε άψογη κατάσταση για ΑΙΩΝΕΣ.

Λέκιασμα – Ξέβαμμα – Χνούδιασμα – Τρύπημα – Ζάρωμα – Ξήλωμα – Κρόσσια – Ρέλια Χαλιών

Όλα τα παραπάνω προβλήματα, αν & σπάνια, μπορεί όμως να παρουσιασθούν σ’ ένα χειροποίητο χαλί από οποιαδήποτε ενδεχόμενη αμέλεια ή απροσεξία. Μόλις διαπιστώσετε ένα τέτοιο πρόβλημα, το αντιμετωπίζετε άμεσα και με ψυχραιμία εφόσον πρόκειται για χαλί “ΑΙΩΝ 1922”, γιατί το AFTER SALES SERVICE παρέχεται δια βίου & ο “ΑΙΩΝ 1922”, είναι πάντοτε δίπλα στον πελάτη.

Πρέπει εδώ να τονισθεί με ιδιαίτερη έμφαση, ότι τα χειροποίητα χαλιά δεν είναι προϊόντα βιομηχανικής παραγωγής, ώστε να είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους, αφού παράγονται το κάθε ένα ξεχωριστά από διαφορετικούς ανθρώπους, με διαφορετικές κατά περιοχή μεθόδους κλωστοποίησης, ύφανσης & φινιρίσματος ενώ τα μαλλιά που χρησιμοποιούνται είναι διαφορετικά ακόμα και μεταξύ κωμοπόλεων της ίδιας περιοχής. Έτσι, δεν υπάρχει ομοιογένεια μεταξύ τους ούτε στην εμφάνιση ούτε στην αντοχή ούτε στην συμπεριφορά από τη χρήση. Κάθε χειροποίητο χαλί έχει τη δική του ιδιαιτερότητα που αντικατοπτρίζει την επιμέλεια & το μεράκι του δημιουργού του, την μέθοδο επεξεργασίας & την ποιοτική διαφορά των εντελώς ανόμοιων μαλλιών που χρησιμοποιούνται.

Δηλαδή τα χειροποίητα δεν αποτελούν μια κατηγορία όπως τα χαλιά μηχανής με ποιοτικές διαβαθμίσεις αλλά το κάθε χειροποίητο χαλί είναι μια αυτόνομη κατηγορία & έχει τη δική του ιδιαιτερότητα και προσωπικότητα. Μια προσωπική δημιουργία σε ένα καλλιτεχνικό χειροτέχνημα με αριστουργηματική εκτέλεση, ακριβού κόστους, η υψηλή ποιότητα δεν συνεπάγεται και την υψηλή αντοχή. Όσο πιο ποιοτικό είναι ένα χειροποίητο χαλί τόσο πιο ευαίσθητο είναι στη χρήση του, και απαιτεί επιπρόσθετα την ανάλογη “στοργή & φροντίδα”, ώστε να διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση για πολλές πολλές γενεές & αιώνες. Το σημαντικό, δεν είναι ο λόγος που προκάλεσε το πρόβλημα, αλλά η αποκατάστασή του. 

Ένα από τα σοβαρά προβλήματα σε ένα χειροποίητο χαλί, αποτελεί το λέκιασμα από οποιασδήποτε μορφής (οργανικό ή μη) υγρό, που έπεσε επάνω του από απροσεξία ή αμέλεια. Η απάλειψη των λεκέδων σε ένα χαλί, είναι μια εξαιρετικά δύσκολη εργασία, εντελώς ξεχωριστή και με κόστος συνήθως πολύ μεγαλύτερο από την τιμολόγηση ενός κανονικού καθαρίσματος για ολόκληρο το χαλί. Αν μάλιστα έχει προκληθεί και αποχρωματισμός από ξέβαμμα, το θέμα εξελίσσεται σε ιδιαίτερα σοβαρό, πολύ περισσότερο, όταν αφορά ανώτερες ποιότητες μεταξωτών (ζωικών ή φυτικών) χειροποίητων χαλιών ή ακόμα και μάλλινα χαλιά ή μαλλομέταξα υψηλής πυκνότητας. Βέβαια στις περισσότερες περιπτώσεις, η αποκατάσταση αντιμετωπίζεται θετικά και απόλυτα. Υπάρχουν, αν και όχι συχνά, και αρκετές περιπτώσεις που δεν επιτυγχάνεται η απόλυτη αποκατάσταση του ξεβάμματος, αλλά ως ένα βαθμό. Αυτή η μερική αποκατάσταση με την όποια ενδεχόμενη ατέλεια, συνήθως, είναι αδύνατον να γίνει αντιληπτή από τα μη εξειδικευμένα μάτια. Επίσης, πάντοτε ανεξάρτητα από τον βαθμό αποκατάστασης, διατηρείται εντελώς η χρηστικότητά του. Ο αποχρωματισμός, ξέβαμμα ή ξεθώριασμα από έκθεση στον ήλιο είναι άλλη μια “βλάβη” επίσης αντιμετωπίσιμη, αλλά με επιπλέον δυσκολίες, που απαιτούν εξαιρετικά χρονοβόρα και επίπονη εργασία, εντελώς εξειδικευμένη, προκειμένου να πετύχουμε την κατά το δυνατόν “απόλυτη” αποκατάσταση. Γενικά το ξέβαμμα ή το ξεθώριασμα από οποιαδήποτε αιτία και αν προέρχεται, είναι η σοβαρότερη “βλάβη” που μπορεί να συμβεί σε ένα χειροποίητο χαλί και η όποια αποκατάσταση είναι χρονοβόρα, απαιτεί εξαιρετικά ειδικευμένο τεχνίτη και αντίστοιχα υψηλό κόστος.

Όμως, πέρα από τα υγρά (καφέδες, ποτά, κρασί ή οργανικά όπως ούρα, αίμα κ.λ.π.), ακόμα και το καθαρό νερό αν πέσει μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα μέχρι και αποχρωματισμό, αν δημιουργηθεί θύλακας νερού και παραμείνει για κάποιο χρονικό διάστημα. Επίσης, μπορεί στο σημείο που χύθηκε καθαρό νερό, να υπήρχε εμφανής ή αφανής προηγούμενος λεκές, οπότε η προκαλούμενη ένωση με το νερό, μπορεί να αναδείξει ένα νέο πρόβλημα. Σε μερικές κατηγορίες χειροποίητων με ιδιαίτερο τελικό φινίρισμα (Bokhara Pakistan) το νερό προκαλεί “πτώση” ή “κλίση” του πέλους, που όμως η αποκατάσταση είναι πολύ εύκολη και ουσιαστικά μηδενικού κόστους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στα αυθεντικά χειροποίητα, επειδή τα νήματα βάφονται από φυτικά υλικά όπως βότανα, ρίζες, χωρίς χημικά σταθεροποιητικά των χρωμάτων (κάτι που μόνο στα συνθετικά νήματα είναι απολύτως ασφαλές, ενώ στα μάλλινα νήματα ακόμα και κλωστηρίου δεν ισχύει απολύτως), είναι φυσικό να είναι ευπαθή σε κάθε μορφής αποχρωματισμούς.

Αντίθετα, το χνούδιασμα, το τρύπημα, το ξήλωμα του κόμπου, το αναμάλλιασμα, οι εξέχουσες κλωστές, η φθορά του πέλους κ.λ.π. αντιμετωπίζονται πολύ πιο εύκολα. Πάντοτε βέβαια σε συνάρτηση με την έκταση και το “μέγεθος” του προβλήματος, στο οποίο αντιστοιχεί η ανάλογη εργασία. Κάθε μια από αυτές τις “βλάβες” θέλει και την ανάλογη εξειδικευμένη αντιμετώπιση, που όμως είναι ηπιότερη σε σχέση με τους λεκέδες από τα διάφορα υγρά ή τους αποχρωματισμούς από νερό ή ήλιο. Επίσης, υπάρχουν πολλοί τεχνίτες, που έχουν την απαιτούμενη για αυτές τις “βλάβες” ικανότητα, ενώ για τους αποχρωματισμούς είναι εξαιρετικά ελάχιστοι και δυσεύρετοι. Έτσι, στις περιπτώσεις αυτές, η αποκατάσταση είναι σχεδόν βέβαια για τις περισσότερες και σχεδόν πάντοτε απόλυτη, χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς ιδιαίτερο κόστος.

Το ζάρωμα είναι μια εντελώς διαφορετική “βλάβη”. Συμβαίνει σε ορισμένες κατηγορίες αυθεντικών χειροποίητων χαλιών, κυρίως νομάδικων. Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν και καθορίζουν την νομάδικη ζωή, η αντίστοιχη επεξεργασία του μαλλιού, με τις περιορισμένες δυνατότητες, είναι απόλυτα πρωτόγονη. Η κλωστοποίηση είναι πολυποίκιλη, χωρίς την δυνατότητα συνολικής ποιοτικής ομοιογένειας, κατά την προετοιμασία της ύφανσης ενός χαλιού. Έτσι συμβαίνει να χρησιμοποιούνται ανόμοιας υφής μαλλιά στην ύφανση και ολοκλήρωση του αυθεντικού χειροποίητου νομάδικου χαλιού. Συνέπεια αυτής της απλοϊκής επεξεργασίας των μαλλιών, (που προέρχονται από διάφορα σημεία του ζώου, με διαφορετικές και σημαντικές μεταξύ τους αντιδράσεις στο νερό και στην υγρασία), είναι να παρουσιάζονται ζαρώματα. Το συνηθέστερο είναι να προκαλούνται κατά τον καθαρισμό από μη εξειδικευμένους τεχνίτες, που δεν γνωρίζουν την ειδική μεθοδολογία που απαιτείται για τα συγκεκριμένα χαλιά. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να συμβαίνει το ίδιο λόγω εναλλασσόμενων διαφορετικών βαθμών υγρασίας στο χώρο, που είναι τοποθετημένα. Το ζάρωμα δημιουργείται από διαφορετικές συρρικνώσεις των ανομοιογενών ποιοτήτων μάλλινων νημάτων, που χρησιμοποιήθηκαν και έτσι προκαλείται μια κυματοειδής μορφή στο χειροποίητο χαλί. Όμως αυτά τα ζαρώματα αποκαθίστανται ασφαλώς, αν και η αντίστοιχη εργασία απαιτεί αρκετό χρόνο. Η αποκατάσταση και επαναφορά γίνεται με το τέντωμα και την τοποθέτηση του χαλιού με το ζάρωμα σε ειδικό εργαλείο το “τάχτα” όπως λέγεται στις διάφορες διαλέκτους των χωρών της Ανατολής. Το “τάχτα” είναι μια ξύλινη τάβλα (στις κατά περίπτωση διαστάσεις του χαλιού) με άπειρα καρφιά καθόλο το μήκος και πλάτος της, ακριβώς όπως το κρεβάτι του Ινδού φακίρη που κάθεται και κοιμάται πάνω στα καρφιά. Αφού τοποθετηθεί το χαλί πάνω στο “τάχτα”, έτσι ώστε να το διαπεράσουν μέχρι την βάση τους, τα άπειρα καρφιά (ράμμα) αρκεί να εφάπτεται απόλυτα με την ξύλινη τάβλα, και έτσι να σταθεροποιηθεί εντελώς. Στην συνέχεια με διάφορες παραδοσιακές μεθόδους και ράντισμα με νερό και άλλα υλικά, με επεμβάσεις σε τακτά διαστήματα, αλλά κυρίως με την αδιάλειπτη καθημερινή παρακολούθηση, αποκαθίστανται (σταδιακά και σε μήκος χρόνου) το ζάρωμα.

Πρέπει να επισημάνουμε ιδιαίτερα τα σημεία εκείνα εκτός του κυρίως χειροποίητου χαλιού με συχνότερα προβλήματα από φυσιολογική χρήση, που είναι τα κρόσσια & τα ρέλια. Τα κρόσσια λόγω χρώματος ή λόγω της ιδιοσυστασίας τους αλλά & λόγω του ακραίου σημείου που βρίσκονται στο χαλί έχουν μια επιπλέον ευαισθησία. Επίσης, τα ρέλια σε χαλιά που η παράδοση τα θέλει μετά την ύφανση (π.χ. Bokhara Pakistan) ενδέχεται από οποιοδήποτε καρφάκι ή γρέζο τακουνιού να ξηλωθούν πολύ εύκολα. Είναι προφανές, ότι τα εκτός του κυρίως χειροποίητου χαλιού προβλήματα από τη συνήθη χρήση, δεν αποτελούν ελάττωμα του χαλιού (σχετικό άρθρο “κρόσσια και ρέλια”).

Για ορισμένο χρονικό διάστημα από την ημερομηνία αγοράς, στην εντελώς απίθανη περίπτωση, κατασκευαστικού ελαττώματος, η αποκατάσταση αυτή παρέχεται δωρεάν. Είναι αυτονόητο, ότι το “δωρεάν” δεν ισχύει για χαλιά που αγοράσθηκαν σε τιμή εκποίησης, δηλαδή με έκπτωση άνω του 50%. Σε όλα ανεξαιρέτως τα χειροποίητα χαλιά ΑΙΩΝ1922, ακόμα και εκείνα σε τιμή εκποίησης, κάθε αποκατάσταση χρεώνεται αλλά μόνον στο ακριβές κόστος των ωρών που θα χρειαστεί ο τεχνίτης για τη συγκεκριμένη εργασία. Δηλαδή ο πελάτης χρεώνεται ακριβώς με την αμοιβή του τεχνίτη και μόνον, χωρίς κανένα απολύτως οικονομικό όφελος για την εταιρεία. Άλλωστε, όλες αυτές οι υπηρεσίες μετά την πώληση παρέχονται μη κερδοσκοπικά, ενώ περιορίζονται μόνο στους πελάτες ΑΙΩΝ1922 αποκλειστικά. Ταυτόχρονα αποτελεί μια παροχή σιγουριάς και αξιοπιστίας, των αυθεντικών χαλιών ΑΙΩΝ1922, που ισχύει δια βίου προς όλους τους πελάτες.

Όλες οι προσπάθειές μας, κατατείνουν στην πλήρη ικανοποίηση και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα του κάθε πελάτη, τόσο κατά την αγορά όσο και στην αποκατάσταση από ενδεχόμενο “ατύχημα”.  Η προσεκτική χρήση και στην βάση αυτής η περιποίηση και η φροντίδα ενός αυθεντικού χειροποίητου, προσδιορίζει και εξασφαλίζει την αντοχή και την χρηστικότητά του για πολλές επόμενες γενιές. Γενικά, εφόσον υπάρχει “στοργή και φροντίδα”, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Άλλωστε, ο “ΑΙΩΝ1922” με το δια βίου service αποτελεί εγγύηση υπεύθυνης αποκατάστασης για ότι κι αν συμβεί. 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ : Ο “ΑΙΩΝ 1922” δηλώνει ότι όλες αυτές οι αναφορές αποτελούν γενικές ενδεικτικές συμβουλές φροντίδας χαλιών, χωρίς καμία ευθύνη, αφού η εφαρμογή τους σχετίζεται απόλυτα με κάθε συγκεκριμένο χειροποίητο χαλί & τις ιδιαιτερότητές του, αλλά & την ιδιοσυστασία των κατά περίπτωση υλικών & εργασίας.

Ο ΑΙΩΝ1922 διαθέτει ειδικό τμήμα “After Sales Service”, τηλέφωνο 210 3000500 (10:00 – 16:00, εκτός Σαββάτου), που είναι το μόνο αποκλειστικά αρμόδιο για οποιαδήποτε θέμα ενδεχομένως προκύψει μετά την αγορά. Το τμήμα After Sales Service και τα ανάλογα άρθρα στην ιστοσελίδα μας, είναι τα μοναδικά υπεύθυνα για γραπτές συμβουλές και οδηγίες σχετικά με τα αγορασθέντα χαλιά. Κάθε επίκληση προφορικών συμβουλών ή διαβεβαιώσεων από οποιονδήποτε και αν προέρχονται, θεωρείται ανυπόστατη και δεν δεσμεύουν την εταιρεία.

Για να έχετε μια ολοκληρωμένη ενημέρωση, μην περιορίζεστε μόνο σε αυτό το άρθρο. Ανατρέξτε σε όλα τα άρθρα που αναφέρονται σε συμβουλές φροντίδας. Μόνο έτσι θα έχετε μια αποτελεσματική γνώση της φροντίδας των χειροποίητων χαλιών.

Ένα αυθεντικό, και κατά συνέπεια οικολογικό, χειροποίητο χαλί, είναι ένα ακριβό έργο τέχνης, υψηλής ποιότητας. Όμως, η υψηλή ποιότητα, δεν σημαίνει & υψηλή αντοχή. Είναι η διαφορά μεταξύ μιας μεταξωτής τουαλέτας & ενός παντελονιού τζιν, ή μεταξύ ενός Toyota & μιας Lamborghini. Το παντελόνι τζιν και το αυτοκίνητο Toyota είναι αποδεδειγμένα μεγάλης αντοχής, όπως σε αντιστοιχία τα συνθετικά μηχανής, είναι τα πλέον ανθεκτικά χαλιά. Τα συνθετικά χαλιά μηχανής, πωλούνται στα αντίστοιχα καταστήματα μηχανοποίητων χαλιών, αλλά ακόμα και σε υπαίθριες αγορές. Είναι τα πλέον ανθεκτικά, γιατί η συνθετική ίνα είναι συνεχής,(όπως ακριβώς η πετονιά) και το συνεχές της ίνας, προσδίδει υπερβολικά μεγάλη αντοχή. Επιπλέον, βάφονται με χημικό τρόπο στην μάζα, οπότε και τα χρώματα είναι ανεξίτηλα στον ήλιο και δεν επηρεάζονται από το νερό. Επιπρόσθετα, καθαρίζονται εξαιρετικά εύκολα, αφού οι όποιοι λεκέδες ή λερώματα, δεν εμποτίζουν την συνθετική ίνα. Και πέραν αυτών, αντέχουν σε υψηλές ποσότητες νερού, ενώ στεγνώνουν χωρίς κίνδυνο συρρίκνωσης. Βέβαια, από την άλλη, το πετρελαιογενές του υλικού ενδέχεται να επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και αντίστοιχες επιδράσεις στο περιβάλλον.

Το αυθεντικό χειροποίητο, όπως η μεταξωτή τουαλέτα ή το αγωνιστικό Lamborghini, απαιτούν “στοργή & φροντίδα”, δηλαδή συνεχή περιποίηση & συντήρηση, ώστε να εξασφαλισθεί υψηλή & μακροχρόνια αντοχή. Όλα τα αυθεντικά χειροποίητα “ΑΙΩΝ 1922” έχουν εξασφάλιση, δια βίου εξυπηρέτησης (After Sales Service). Σε σχέση με τα ενδεχόμενα προβλήματα, που μπορεί να παρουσιασθούν από κάθε πιθανή ή απίθανη απροσεξία ή αμέλεια, είναι γεγονός ότι αποκαθίστανται απολύτως στις περισσότερες περιπτώσεις, επειδή η εργασία χειρός, σε αντίθεση με τη βιομηχανική παραγωγή, ξαναδημιουργείται όπως μετά το ξήλωμα ενός χειροποίητου πλεκτού (με πλεκτοβελόνες) ξαναπλέκεται, χωρίς να αφήνει ίχνη “μανταρίσματος”.

Η ιστορία του χειροποίητου χαλιού ανάγεται πολλούς αιώνες πίσω, ενώ η βιομηχανία χαλιών, μόλις εγγίζει τον ένα αιώνα. Οι σύγχρονες παραγωγές αυθεντικών χειροποίητων χαλιών, ελάχιστα διαφέρουν από εκείνες των προηγούμενων αιώνων. Η διαφορά έγκειται στην χρηστικότητα & χρήση τους. Τότε, στη μεν Ανατολή έβγαζαν τα υποδήματα πριν πατήσουν (όπως ακόμα & μέχρι σήμερα στους τόπους λατρείας τους), στην δε Δύση, στις Βασιλικές Αυλές χρησιμοποιούσαν από τότε ισχυρά ποδόμακτρα, ώστε να μην προκληθεί ζημιά στα χαλιά. Από την άλλη, στη σημερινή εποχή, στις χώρες της Ανατολής (Τουρκία-Συρία-Περσία-Αίγυπτος-Αραβία κ.λ.π.) τα υποδήματα αφήνονται έξω από την πόρτα ενώ εντός της οικίας με χαλιά, χρησιμοποιούνται αποκλειστικά μαλακές παντόφλες. Και αυτό, γιατί τα παπούτσια, ακόμα & να σκουπιστούν καλά, μπορεί να έχουν συγκρατήσει οποιασδήποτε μορφής ψήγματα ή “γρέζο” που προκαλεί ζημιά στο χειροποίητο χαλί. Αλλά & στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, (Γερμανία, Ολλανδία, Σκανδιναβία κ.λ.π.) τα παπούτσια της οικογένειας, συνήθως παραμένουν στην είσοδο εν σειρά, & για να μένουν τα μεταφερόμενα μικρόβια εκτός οικίας, & να μειωθούν οι θόρυβοι βαδίσματος αλλά & για να προστατευτούν τα χαλιά.

Τα αυθεντικά χειροποίητα χαλιά είναι προϊόντα οικολογικά. Αυτά τα πραγματικά αυθεντικά χειροποίητα χαλιά ονομάζονται βιολογικά, όπως τα τρόφιμα & τα καλλυντικά, ή οργανικά ή “organic” όπως αποκαλούνται διεθνώς από την αντίστοιχη Ελληνική λέξη. Ουσιαστικά, σημαίνει ότι δεν “παντρεύονται” με σύγχρονες μορφές χρήσης & συντήρησης, αφού για τη δημιουργία τους χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες μέθοδοι & τα ίδια υλικά, που υπήρχαν εδώ & αιώνες. Από την άλλη, ο σημερινός τρόπος ζωής, μπορεί να προκαλέσει ζημιές στο αυθεντικό χειροποίητο, οι περισσότερες από τις οποίες είναι “ιάσιμες” & συνήθως αποκαθίστανται πλήρως. Είναι γνωστό, ότι στα αυθεντικά χειροποίητα η κλωστοποίηση, γίνεται με τη ρόκα ή μικρά τσικρίκια. Αυτό “μεταφράζεται”, ότι τα νήματα με τα οποία υφαίνεται το χαλί είναι ανομοιογενή & εντελώς ευαίσθητα, αφού δεν έχουν την ομοιομορφία των αντίστοιχων του κλωστηρίου. Έτσι, πολύ εύκολα ένα “γρέζο” ή ένα καρφάκι από τακούνι μπορεί να πιαστεί & να προκαλέσει ξήλωμα ή αναμάλλιασμα. Ακόμα, στα υψηλής πυκνότητας μάλλινα ή μαλλομέταξα, (όπου η κλωστή είναι πολύ λεπτή) και κυρίως στα μεταξωτά από ζωικό ή φυτικό μετάξι, πρέπει τα σημεία των επίπλων που εφάπτονται ή σύρονται πάνω στην μεταξωτή κλωστή του χαλιού να είναι εξαιρετικά λεία. Σε αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται να έχουμε σοβαρή ζημιά στο χαλί. 

Πέρα από την κλωστοποίηση, οι επεξεργασίες στα αυθεντικά χαλιά & οι βαφές γίνονται με βότανα, ρίζες, φρούτα κ.λ.π. & δεν έχουν τη σταθερότητα της χημικής επεξεργασίας, αλλά βέβαια ούτε τις αρνητικές συνέπειες της χημείας στην υγεία & στο περιβάλλον. Δηλαδή, τα όποια σύγχρονα απορρυπαντικά (χλωρίνη κ.λ.π.) ενεργούν εντελώς καταστροφικά στο χαλί. Στατιστικά παρατηρείται, ότι χαλιά που πατήθηκαν με γυμνά πόδια, ακόμη & στεγνά, αλλά που βγήκαν όμως από χλωριωμένη πισίνα, κατέστρεψαν ομάδα νημάτων με αποτέλεσμα να προκληθούν προβλήματα εμφάνισης ή χρηστικότητας του χαλιού. Το ίδιο συμβαίνει, αν δεν στεγνώσουν εντελώς πατώματα που καθαρίστηκαν με χημικά απορρυπαντικά & έχουν πάνω τους διέλευση, πριν πατήσουμε στο χαλί. Αντίστοιχα προβλήματα καταστροφής του πέλους, μείωση επιφανείας του αλλά και απώλεια, προκαλείται από τη λάθος χρήση της ηλεκτρικής σκούπας, ή από απρόσεκτη εφαρμογή καθαρισμού λεκέδων. Επίσης τα κρόσσια λόγω χρώματος & της ιδιοσυστασίας τους, αλλά & όπου υπάρχει ρέλιασμα (Bokhara Pakistan) είναι εξαιρετικά εκτεθειμένα σε λερώματα & ξηλώματα σε αντίθεση με το κυρίως χαλί (σχετικό άρθρο κρόσσια και ρέλια).Εκτός από τα τακούνια & τα απορρυπαντικά κλπ, ένα άλλο πρόβλημα είναι τα κατοικίδια ζώα. Επειδή, η λανολίνη & το λίπος διατηρούνται στα μαλλιά των χειροποίητων χαλιών & μετά την ύφανση, τα κατοικίδια έλκονται από αυτά & προκαλούν ζημιές. Επίσης η συνεχής έκθεση στον ήλιο, πολύ περισσότερο μάλιστα, όταν παρεμβάλλεται τζάμι & δεν υπάρχει κουρτίνα, προκαλεί πάντοτε αλλοίωση στα χρώματα (σχετικό άρθρο λέκιασμα, ξέβαμμα κ.λ.π.).

 Βεβαίως, υπάρχουν περιπτώσεις που ενώ έχουν συμβεί όλες οι παραπάνω αμέλειες ή παραλήψεις, παρ’ όλα αυτά, το αυθεντικό χαλί δεν έπαθε τίποτα. Είναι γεγονός, παρά το “delicate” των φυτικών υλικών και επεξεργασιών, ότι ενδέχεται σε κάποιες σπάνιες περιπτώσεις να παρουσιάζονται απίθανες αντοχές, ακόμα και σε μη ενδεδειγμένη χρησιμοποίησή τους, που όμως είναι πάντοτε εντελώς συμπτωματική. Μια τέτοια σπάνια και απίθανη περίπτωση, δεν πρέπει να γενικεύεται. Η ενδεχόμενη γενίκευση τέτοιων περιπτώσεων οδηγεί σε εντελώς λανθασμένα συμπεράσματα. Είναι σαν να λέμε, ότι επειδή κάποιος πέρασε σώος μια διασταύρωση με κόκκινο, θα μπορεί να συστήσει να περνάμε πάντοτε όλοι ασφαλείς, παραβιάζοντας το κόκκινο. Αλλά και πέραν αυτού κυρίως γιατί τα χειροποίητα δεν συσχετίζονται μεταξύ τους, αφού το κάθε συγκεκριμένο χαλί έχει την εντελώς δική του ιδιαιτερότητα & ιδιοσυστασία υλικών & εργασίας. Κάθε χειροποίητο είναι μια ξεχωριστή κατηγορία από μόνο του.  Όλα τα ανωτέρω, είναι απλώς ενδεικτικά & όχι περιοριστικά, των άπειρων περιπτώσεων αμέλειας, που μπορεί να γίνουν αιτία για ζημιά στο χειροποίητο χαλί.

Σαν συμπέρασμα, δεν πρέπει να δοθεί η εντύπωση, ότι τα πραγματικά χειροποίητα χαλιά είναι προβληματικά. Οι περιπτώσεις αμέλειας που αναφέραμε, στο σύνολό τους δεν υπερβαίνουν συνήθως το 1% έως 3% από όλα τα χειροποίητα. Σημειωτέον ότι τα όποια προβλήματα, κυριολεκτικά πάντοτε, χωρίς καμία απολύτως εξαίρεση αναφέρονται αποκλειστικά και μόνο στις περιπτώσεις που δεν εφαρμόζεται σχολαστικά, η απαραίτητη αλλά και ενδεδειγμένη “στοργή και φροντίδα”. Σε αυτές τις σπάνιες, χωρίς “στοργή και φροντίδα” περιπτώσεις, το σημαντικό είναι, να στείλουμε το χειροποίητο χαλί στον τεχνίτη, αμέσως μόλις παρουσιασθεί, το ελάχιστο έστω ακόμα και εντελώς ανεπαίσθητο μικροπρόβλημα, για να αποφύγουμε κάθε περαιτέρω αρνητική εξέλιξη.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Όταν παρατηρήσουμε ένα έστω ανεπαίσθητο μικροπρόβλημα, ακόμα και η ελάχιστη καθυστέρηση μετατρέπει το μικρό πρόβλημα σε σοβαρό, δυσκολεύει σημαντικά την επισκευή, ενώ ξεφεύγει υπερβολικά το αντίστοιχο κόστος με την απόλυτη ευθύνη μας.

Εκείνο που τελικά χρειάζεται το χειροποίητο χαλί είναι απλά ένας καθαρισμός & συντήρηση από έμπειρο και επιβεβαιωμένα αξιόπιστο επαγγελματία, μια φορά κάθε τρία έως πέντε χρόνια, ανάλογα με την επιβάρυνση που δέχεται, αλλά πάντοτε με την προϋπόθεση ότι το φροντίζουμε και το περιποιούμαστε ανελλιπώς. Δεν χρειάζεται να τα στέλνουμε απαραιτήτως στο καθαριστήριο κάθε χρόνο, όπως συνήθως τα χαλιά μηχανής. Επιπρόσθετα, είναι απαραίτητος ο καθαρισμός με ηλεκτρική σκούπα προς την κατεύθυνση του πέλους, στην χαμηλότερη όμως ένταση σε τακτά διαστήματα σε αντιστοιχία με την χρήση.

Είναι απόλυτα σίγουρο ότι όλα τα αυθεντικά χειροποίητα χαλιά “ΑΙΩΝ 1922” είναι σχολαστικά διαλεγμένα από τους έμπειρους ανθρώπους της, και ξεχωριστά ώστε να αποτελούν το “La Creme de la Creme”, απ’ όλα τα χειροποίητα χαλιά, ακόμα και από τα πιο πολύτιμα της αγοράς. Επιπλέον, έχουν διασφαλισμένη τόσο την απόλυτη αξιοπιστία στην ποιότητα όσο και την έγκυρη πιστοποίηση. Αποτελεί τελικά την σίγουρη τοποθέτηση χρημάτων σε ένα αξιόλογο αυθεντικό χειροτέχνημα, ουσιαστικά μια επένδυση με ασφαλείς προοπτικές για σοβαρές οικονομικές αποδόσεις στο μέλλον. Προορίζονται για να κληροδοτηθούν στις επόμενες γενιές με περηφάνεια, ως οικογενειακά κειμήλια κύρους & να διατηρηθούν σε άψογη κατάσταση για ΑΙΩΝΕΣ.

Λέκιασμα – Ξέβαμμα – Χνούδιασμα – Τρύπημα – Ζάρωμα – Ξήλωμα – Κρόσσια – Ρέλια Χαλιών

Όλα τα παραπάνω προβλήματα, αν & σπάνια, μπορεί όμως να παρουσιασθούν σ’ ένα χειροποίητο χαλί από οποιαδήποτε ενδεχόμενη αμέλεια ή απροσεξία. Μόλις διαπιστώσετε ένα τέτοιο πρόβλημα, το αντιμετωπίζετε άμεσα και με ψυχραιμία εφόσον πρόκειται για χαλί “ΑΙΩΝ 1922”, γιατί το AFTER SALES SERVICE παρέχεται δια βίου & ο “ΑΙΩΝ 1922”, είναι πάντοτε δίπλα στον πελάτη.

Πρέπει εδώ να τονισθεί με ιδιαίτερη έμφαση, ότι τα χειροποίητα χαλιά δεν είναι προϊόντα βιομηχανικής παραγωγής, ώστε να είναι συγκρίσιμα μεταξύ τους, αφού παράγονται το κάθε ένα ξεχωριστά από διαφορετικούς ανθρώπους, με διαφορετικές κατά περιοχή μεθόδους κλωστοποίησης, ύφανσης & φινιρίσματος ενώ τα μαλλιά που χρησιμοποιούνται είναι διαφορετικά ακόμα και μεταξύ κωμοπόλεων της ίδιας περιοχής. Έτσι, δεν υπάρχει ομοιογένεια μεταξύ τους ούτε στην εμφάνιση ούτε στην αντοχή ούτε στην συμπεριφορά από τη χρήση. Κάθε χειροποίητο χαλί έχει τη δική του ιδιαιτερότητα που αντικατοπτρίζει την επιμέλεια & το μεράκι του δημιουργού του, την μέθοδο επεξεργασίας & την ποιοτική διαφορά των εντελώς ανόμοιων μαλλιών που χρησιμοποιούνται.

Δηλαδή τα χειροποίητα δεν αποτελούν μια κατηγορία όπως τα χαλιά μηχανής με ποιοτικές διαβαθμίσεις αλλά το κάθε χειροποίητο χαλί είναι μια αυτόνομη κατηγορία & έχει τη δική του ιδιαιτερότητα και προσωπικότητα. Μια προσωπική δημιουργία σε ένα καλλιτεχνικό χειροτέχνημα με αριστουργηματική εκτέλεση, ακριβού κόστους, η υψηλή ποιότητα δεν συνεπάγεται και την υψηλή αντοχή. Όσο πιο ποιοτικό είναι ένα χειροποίητο χαλί τόσο πιο ευαίσθητο είναι στη χρήση του, και απαιτεί επιπρόσθετα την ανάλογη “στοργή & φροντίδα”, ώστε να διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση για πολλές πολλές γενεές & αιώνες. Το σημαντικό, δεν είναι ο λόγος που προκάλεσε το πρόβλημα, αλλά η αποκατάστασή του. Όλα τα προβλήματα συνήθως αποκαθίστανται & μάλιστα απόλυτα στις περισσότερες περιπτώσεις. Η εργασία χειρός, σε αντίθεση με τη βιομηχανική παραγωγή, ξαναδημιουργείται όπως μετά το ξήλωμα ενός χειροποίητου πλεκτού (με πλεκτοβελόνες) ξαναπλέκεται, χωρίς να αφήνει ίχνη “μανταρίσματος”.

Ένα από τα σοβαρά προβλήματα σε ένα χειροποίητο χαλί, αποτελεί το λέκιασμα από οποιασδήποτε μορφής (οργανικό ή μη) υγρό, που έπεσε επάνω του από απροσεξία ή αμέλεια. Η απάλειψη των λεκέδων σε ένα χαλί, είναι μια εξαιρετικά δύσκολη εργασία, εντελώς ξεχωριστή και με κόστος συνήθως πολύ μεγαλύτερο από την τιμολόγηση ενός κανονικού καθαρίσματος για ολόκληρο το χαλί. Αν μάλιστα έχει προκληθεί και αποχρωματισμός από ξέβαμμα, το θέμα εξελίσσεται σε ιδιαίτερα σοβαρό, πολύ περισσότερο, όταν αφορά ανώτερες ποιότητες μεταξωτών (ζωικών ή φυτικών) χειροποίητων χαλιών ή ακόμα και μάλλινα χαλιά ή μαλλομέταξα υψηλής πυκνότητας. Βέβαια στις περισσότερες περιπτώσεις, η αποκατάσταση αντιμετωπίζεται θετικά και απόλυτα. Υπάρχουν, αν και όχι συχνά, και αρκετές περιπτώσεις που δεν επιτυγχάνεται η απόλυτη αποκατάσταση του ξεβάμματος, αλλά ως ένα βαθμό. Αυτή η μερική αποκατάσταση με την όποια ενδεχόμενη ατέλεια, συνήθως, είναι αδύνατον να γίνει αντιληπτή από τα μη εξειδικευμένα μάτια. Επίσης, πάντοτε ανεξάρτητα από τον βαθμό αποκατάστασης, διατηρείται εντελώς η χρηστικότητά του. Ο αποχρωματισμός, ξέβαμμα ή ξεθώριασμα από έκθεση στον ήλιο είναι άλλη μια “βλάβη” επίσης αντιμετωπίσιμη, αλλά με επιπλέον δυσκολίες, που απαιτούν εξαιρετικά χρονοβόρα και επίπονη εργασία, εντελώς εξειδικευμένη, προκειμένου να πετύχουμε την κατά το δυνατόν “απόλυτη” αποκατάσταση. Γενικά το ξέβαμμα ή το ξεθώριασμα από οποιαδήποτε αιτία και αν προέρχεται, είναι η σοβαρότερη “βλάβη” που μπορεί να συμβεί σε ένα χειροποίητο χαλί και η όποια αποκατάσταση είναι χρονοβόρα, απαιτεί εξαιρετικά ειδικευμένο τεχνίτη και αντίστοιχα υψηλό κόστος.

Όμως, πέρα από τα υγρά (καφέδες, ποτά, κρασί ή οργανικά όπως ούρα, αίμα κ.λ.π.), ακόμα και το καθαρό νερό αν πέσει μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα μέχρι και αποχρωματισμό, αν δημιουργηθεί θύλακας νερού και παραμείνει για κάποιο χρονικό διάστημα. Επίσης, μπορεί στο σημείο που χύθηκε καθαρό νερό, να υπήρχε εμφανής ή αφανής προηγούμενος λεκές, οπότε η προκαλούμενη ένωση με το νερό, μπορεί να αναδείξει ένα νέο πρόβλημα. Σε μερικές κατηγορίες χειροποίητων με ιδιαίτερο τελικό φινίρισμα (Bokhara Pakistan) το νερό προκαλεί “πτώση” ή “κλίση” του πέλους, που όμως η αποκατάσταση είναι πολύ εύκολη και ουσιαστικά μηδενικού κόστους. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι στα αυθεντικά χειροποίητα, επειδή τα νήματα βάφονται από φυτικά υλικά όπως βότανα, ρίζες, χωρίς χημικά σταθεροποιητικά των χρωμάτων (κάτι που μόνο στα συνθετικά νήματα είναι απολύτως ασφαλές, ενώ στα μάλλινα νήματα δεν ισχύει απολύτως), είναι φυσικό να είναι ευπαθή σε κάθε μορφής αποχρωματισμούς.

Αντίθετα, το χνούδιασμα, το τρύπημα, το ξήλωμα του κόμπου, το αναμάλλιασμα, οι εξέχουσες κλωστές, η φθορά του πέλους κ.λ.π. αντιμετωπίζονται πολύ πιο εύκολα. Πάντοτε βέβαια σε συνάρτηση με την έκταση και το “μέγεθος” του προβλήματος, στο οποίο αντιστοιχεί η ανάλογη εργασία. Κάθε μια από αυτές τις “βλάβες” θέλει και την ανάλογη εξειδικευμένη αντιμετώπιση, που όμως είναι ηπιότερη σε σχέση με τους λεκέδες από τα διάφορα υγρά ή τους αποχρωματισμούς από νερό ή ήλιο. Επίσης, υπάρχουν πολλοί τεχνίτες, που έχουν την απαιτούμενη για αυτές τις “βλάβες” ικανότητα, ενώ για τους αποχρωματισμούς είναι εξαιρετικά ελάχιστοι και δυσεύρετοι. Έτσι, στις περιπτώσεις αυτές, η αποκατάσταση είναι σχεδόν βέβαια για τις περισσότερες και σχεδόν πάντοτε απόλυτη, χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς ιδιαίτερο κόστος.

Το ζάρωμα είναι μια εντελώς διαφορετική “βλάβη”. Συμβαίνει σε ορισμένες κατηγορίες αυθεντικών χειροποίητων χαλιών, κυρίως νομάδικων. Λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν και καθορίζουν την νομάδικη ζωή, η αντίστοιχη επεξεργασία του μαλλιού, με τις περιορισμένες δυνατότητες, είναι απόλυτα πρωτόγονη. Η κλωστοποίηση είναι πολυποίκιλη, χωρίς την δυνατότητα συνολικής ποιοτικής ομοιογένειας, κατά την προετοιμασία της ύφανσης ενός χαλιού. Έτσι συμβαίνει να χρησιμοποιούνται ανόμοιας υφής μαλλιά στην ύφανση και ολοκλήρωση του αυθεντικού χειροποίητου νομάδικου χαλιού. Συνέπεια αυτής της απλοϊκής επεξεργασίας των μαλλιών, (που προέρχονται από διάφορα σημεία του ζώου, με διαφορετικές και σημαντικές μεταξύ τους αντιδράσεις στο νερό και στην υγρασία), είναι να παρουσιάζονται ζαρώματα. Το συνηθέστερο είναι να προκαλούνται κατά τον καθαρισμό από μη εξειδικευμένους τεχνίτες, που δεν γνωρίζουν την ειδική μεθοδολογία που απαιτείται για τα συγκεκριμένα χαλιά. Σε εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις, μπορεί να συμβαίνει το ίδιο λόγω εναλλασσόμενων διαφορετικών βαθμών υγρασίας στο χώρο, που είναι τοποθετημένα. Το ζάρωμα δημιουργείται από διαφορετικές συρρικνώσεις των ανομοιογενών ποιοτήτων μάλλινων νημάτων, που χρησιμοποιήθηκαν και έτσι προκαλείται μια κυματοειδής μορφή στο χειροποίητο χαλί. Όμως αυτά τα ζαρώματα αποκαθίστανται ασφαλώς, αν και η αντίστοιχη εργασία απαιτεί αρκετό χρόνο. Η αποκατάσταση και επαναφορά γίνεται με το τέντωμα και την τοποθέτηση του χαλιού με το ζάρωμα σε ειδικό εργαλείο το “τάχτα” όπως λέγεται στις διάφορες διαλέκτους των χωρών της Ανατολής. Το “τάχτα” είναι μια ξύλινη τάβλα (στις κατά περίπτωση διαστάσεις του χαλιού) με άπειρα καρφιά καθόλο το μήκος και πλάτος της, ακριβώς όπως το κρεβάτι του Ινδού φακίρη που κάθεται και κοιμάται πάνω στα καρφιά. Αφού τοποθετηθεί το χαλί πάνω στο “τάχτα”, έτσι ώστε να το διαπεράσουν μέχρι την βάση τους, τα άπειρα καρφιά (ράμμα) αρκεί να εφάπτεται απόλυτα με την ξύλινη τάβλα, και έτσι να σταθεροποιηθεί εντελώς. Στην συνέχεια με διάφορες παραδοσιακές μεθόδους και ράντισμα με νερό και άλλα υλικά, με επεμβάσεις σε τακτά διαστήματα, αλλά κυρίως με την αδιάλειπτη καθημερινή παρακολούθηση, αποκαθίστανται (σταδιακά και σε μήκος χρόνου) το ζάρωμα.

Πρέπει να επισημάνουμε ιδιαίτερα τα σημεία εκείνα εκτός του κυρίως χειροποίητου χαλιού με συχνότερα προβλήματα από φυσιολογική χρήση, που είναι τα κρόσσια & τα ρέλια. Τα κρόσσια λόγω χρώματος ή λόγω της ιδιοσυστασίας τους αλλά & λόγω του ακραίου σημείου που βρίσκονται στο χαλί έχουν μια επιπλέον ευαισθησία. Επίσης, τα ρέλια σε χαλιά που η παράδοση τα θέλει μετά την ύφανση (π.χ. Bokhara Pakistan) ενδέχεται από οποιοδήποτε καρφάκι ή γρέζο τακουνιού να ξηλωθούν πολύ εύκολα. Είναι προφανές, ότι τα εκτός του κυρίως χειροποίητου χαλιού προβλήματα από τη συνήθη χρήση, δεν αποτελούν ελάττωμα του χαλιού (σχετικό άρθρο “κρόσσια και ρέλια”).

Για ορισμένο χρονικό διάστημα από την ημερομηνία αγοράς, στην εντελώς απίθανη περίπτωση, κατασκευαστικού ελαττώματος, η αποκατάσταση αυτή παρέχεται δωρεάν. Είναι αυτονόητο, ότι το “δωρεάν” δεν ισχύει για χαλιά που αγοράσθηκαν σε τιμή εκποίησης, δηλαδή με έκπτωση άνω του 50%. Σε όλα ανεξαιρέτως τα χειροποίητα χαλιά ΑΙΩΝ1922, ακόμα και εκείνα σε τιμή εκποίησης, κάθε αποκατάσταση χρεώνεται αλλά μόνον στο ακριβές κόστος των ωρών που θα χρειαστεί ο τεχνίτης για τη συγκεκριμένη εργασία. Δηλαδή ο πελάτης χρεώνεται ακριβώς με την αμοιβή του τεχνίτη και μόνον, χωρίς κανένα απολύτως οικονομικό όφελος για την εταιρεία. Άλλωστε, όλες αυτές οι υπηρεσίες μετά την πώληση παρέχονται μη κερδοσκοπικά, ενώ περιορίζονται μόνο στους πελάτες ΑΙΩΝ1922 αποκλειστικά. Ταυτόχρονα αποτελεί μια παροχή σιγουριάς και αξιοπιστίας, των αυθεντικών χαλιών ΑΙΩΝ1922, που ισχύει δια βίου προς όλους τους πελάτες.

Όλες οι προσπάθειές μας, κατατείνουν στην πλήρη ικανοποίηση και απόλυτο σεβασμό στα χρήματα του κάθε πελάτη, τόσο κατά την αγορά όσο και στην αποκατάσταση από ενδεχόμενο “ατύχημα”.  Η προσεκτική χρήση και στην βάση αυτής η περιποίηση και η φροντίδα ενός αυθεντικού χειροποίητου, προσδιορίζει και εξασφαλίζει την αντοχή και την χρηστικότητά του για πολλές επόμενες γενιές. Γενικά, εφόσον υπάρχει “στοργή και φροντίδα”, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα. Άλλωστε, ο “ΑΙΩΝ1922” με το δια βίου service αποτελεί εγγύηση υπεύθυνης αποκατάστασης για ότι κι αν συμβεί. 

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Ο ΑΙΩΝ1922 διαθέτει ειδικό τμήμα “After Sales Service”, τηλέφωνο 210 3000500 (10:00 – 16:00, εκτός Σαββάτου), που είναι το μόνο αποκλειστικά αρμόδιο για οποιαδήποτε θέμα ενδεχομένως προκύψει μετά την αγορά. Το τμήμα After Sales Service και τα ανάλογα άρθρα στην ιστοσελίδα μας, είναι τα μοναδικά υπεύθυνα για γραπτές συμβουλές και οδηγίες σχετικά με τα αγορασθέντα χαλιά. Κάθε επίκληση προφορικών συμβουλών ή διαβεβαιώσεων από οποιονδήποτε και αν προέρχονται, θεωρείται ανυπόστατη και δεν δεσμεύουν την εταιρεία.

Για να έχετε μια ολοκληρωμένη ενημέρωση, μην περιορίζεστε μόνο σε αυτό το άρθρο. Ανατρέξτε σε όλα τα άρθρα που αναφέρονται σε συμβουλές φροντίδας. Μόνο έτσι θα έχετε μια αποτελεσματική γνώση της φροντίδας των χειροποίητων χαλιών.

Καλάθι
Ξεκινήστε να γράφετε το προϊόν που ψάχνετε

Σύνδεση

Δεν έχετε λογαριασμό;