Δωρεάν έξοδα αποστολής. Ευκολία στις επιστροφές.

Το Χειροποίητο Χαλί και η Αξιολόγησή του

Το χειροποίητο χαλί  (από δημοσίευμα περιοδικού τύπου)

Το χειροποίητο χαλί είναι ένα λαϊκό έργο τέχνης με ιστορία αιώνων, από ξεχωριστή κουλτούρα, σε άμεση συνάρτηση με τη θρησκεία, γεννήθηκε στην Ανατολή και διαδόθηκε σε όλο τον κόσμο. Το χειροποίητο χαλί αποτελεί στοιχείο πνευματικής ανάτασης αλλά και επένδυσης για εκείνον που το αποκτά. Θεωρείται χρήσιμη η γενική ανάπτυξη της εξέλιξης και των εφαρμογών του χειροποίητου χαλιού που ακολουθεί:

 

1)ΙΣΤΟΡΙΑ: Το χαλί είναι από τα αρχαιότερα προϊόντα. Στους μυθικούς χρόνους χρησιμοποιήθηκε σαν κάπα, στην συνέχεια σαν εσωτερικό κάλυμμα και πόρτα σκηνών, σκέπασμα, χώρος αποθήκευσης (μαξιλάρια) και στρωσίδι. Αυτή η ανάγκη εξελίχθηκε σε χειροτεχνία, καλλιτεχνική έκφραση, εκλεπτυσμένη τεχνοτροπία, για να προκύψει από τον συνδυασμό τους ένα έργο τέχνης, δηλαδή ένα χειροποίητο χαλί. Ο Όμηρος αναφέρει για πρώτη φορά τον “τάπητα” (χαλί) με την σημερινή χρήση. Ιστορικά οι τάπητες (χαλιά) αποτέλεσαν το εργόχειρο για βασίλισσες, τη διακόσμηση του Παρθενώνα, τη δόξα στην υποδοχή των νικητών. Στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου ο νικητής της Τροίας, δίστασε να πατήσει πάνω στα χαλιά που είχε στρώσει για να τον τιμήσει η Κλυταιμνήστρα λέγοντας ότι τα χαλιά είναι προορισμένα για Θεούς και όχι για Βασιλείς. Από τον Ηρόδοτο και τον Ξενοφώντα προβάλλεται σαν κοιτίδα του χαλιού η Μεσοποταμία, η μεταξύ ποταμών Τίγρη και Ευφράτη χώρα. Το φινίρισμα ενός χαλιού, έχει την ανάγκη του άφθονου νερού των ποταμών. Η μετάταξη της βαθμίδας του πολιτισμού της περιοχής αυτής, ήταν ένας πρόσθετος λόγος για την ανάπτυξη εκεί της παραγωγής χαλιών με την μορφή οικιακής ταπητουργίας. Η τέχνη των χειροποίητων χαλιών εξαπλώθηκε από τη Μεσοποταμία στην Αίγυπτο μέχρι το Μαρόκο και από τη Μογγολία στην Κίνα, το Θιβέτ και τις Ινδίες, από τις στέπες της Τουρκμενίας στον Καύκασο, την Περσία, την Αρμενία. Αυτή η τέχνη του χειροποίητου χαλιού μέσω Ελλάδος μεταναστεύει στην Ιταλία, Ισπανία, Γαλλία, Κάτω Χώρες αλλά χωρίς ιδιαίτερη άνθηση. 

2)ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ: Το χαλί αποτελούσε πάντα το μοναδικό τεκμήριο πολιτισμικής και πνευματικής αναβάθμισης χωρίς να προηγηθεί υποχρεωτικά αντίστοιχη οικονομική ανάπτυξη. Έτσι βλέπουμε χαλιά, κατασκευασμένα από εντελώς απλοϊκούς και πάμπτωχους νομάδες να αποκαλύπτουν μια υψηλή καλλιτεχνική, πολιτισμική και πνευματική εικόνα εντελώς απίστευτη. Η παράδοση από γενιά σε γενιά, οι τεχνικές δυνατότητες αλλά κυρίως τα συναισθήματα των δημιουργών αντικατοπτρίζονται στα χαλιά είτε με τα χρώματα είτε με τα σχέδια, είτε με την τεχνοτροπία. Η αισθητική των χαλιών παρουσιάζει μια δυναμική αρμονίας με το κλίμα, την ψυχοσύνθεση και τη θρησκεία. 

 3)ΘΡΗΣΚΕΙΑ: Η Θρησκεία, παρά τις εθνολογικές διαφορές, επηρεάζει την ανάπτυξη και εξέλιξη αυτής της εκλεπτυσμένης τεχνοτροπίας στην παραγωγή χαλιών. Η Ισλαμική θρησκεία διαπλέκει την αταβιστική ανάγκη έκφρασης των πιστών της, με την θρησκευτική ανάγκη συνεχούς προσευχής πάνω στο χαλί, μαζί με την υπαρξιακή ανάγκη ονειρικής εισόδου στον παράδεισο μέσα από το σχεδιασμό του παραδείσου στο χαλί. Αυτά τα θρησκευτικά χαλιά διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες:
α) Τα μεγάλα χαλιά με μεγάλο μενταγιόν στο κέντρο με μετάξι ή χωρίς αλλά και με χρυσοκλωστές και με ασημοκλωστές. Τα χαλιά σουλτάνων θρησκευτικών ηγετών και των εκκλησιών τους. Είναι τα βασιλικά χαλιά.
β) Χαλιά με πολλά λουλούδια όπως υπόσχεται η θρησκεία την άλλη ζωή στον Παράδεισο. Τα χρησιμοποιούν οι πλούσιοι και αστοί ή βαθμοφόροι και κάθονται πάνω τους κατά τον ανατολίτικο τρόπο. Είναι τα χαλιά του Παραδείσου.
γ) Χαλιά με γεωμετρικά σχήματα σχετικά μικρά. Τα χαλιά των απλών πιστών, δηλαδή των φτωχών, κυρίως και στα σαμάρια των ζώων. Είναι τα χαλιά των πιστών.
δ) Τα μικρά χαλάκια με σχέδιο την κρύπτη το Μιχράμπ. Απαραίτητο σε κάθε Μουσουλμάνο για να γονατίζει πάνω στο χαλί και να προσεύχεται. Είναι τα χαλιά προσευχής. 

4)ΠΡΟΤΥΠΟ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ: Με την “αξιοποίηση” του Δρόμου του Μεταξιού, από τα πρώτα είδη εκτός από το μετάξι, το χαρτί και τα άλλα προιόντα της Ανατολής, που ήρθαν στην Ευρώπη, ήρθαν ταυτόχρονα και μεταξωτά χαλιά, αλλά και αντίστοιχα από μαλλί. Τα σχέδια, οι συνδυασμοί των χρωμάτων, η γειτνίασή τους, η ποσοτική τους συσχέτιση, υπήρξαν τα πρότυπα από τα οποία άντλησαν ιδέες και είχαν μικρές ή μεγαλύτερες επιρροές όλοι οι εικαστικοί και άλλοι καλλιτέχνες της Δύσης. Έτσι, πρακτικά ανακήρυξαν “de facto” τα χειροποίητα χαλιά σε πρότυπο των καλών τεχνών και τα ανέδειξαν σε αντικείμενα υψηλής καλλιτεχνίας.

 5)ΔΙΑΔΟΣΗ: Η διάδοση των χειροποίητων χαλιών της Ανατολής στην Δυτική Ευρώπη, όχι σαν Μετανάστευση Τέχνης πια, αλλά σαν διακοσμητικό αντικείμενο, επιτεύχθηκε στους Βυζαντινούς χρόνους. Διευρύνθηκε όμως από Αράβες και Οθωμανούς που προσέφεραν χαλιά σαν δώρα σε Βασιλείς και ηγεμόνες. Οι Σταυροφόροι μετέφεραν σαν λεία πολλά χειροποίητα χαλιά. Η απόκτησή του χαλιού ήταν στοιχείο οικονομικής ευημερίας αλλά και πνευματικής υπεροχής αφού κάθε χαλί αντικατόπτριζε την ψυχοσύνθεση και το πνεύμα του δημιουργού του όπως οι ζωγραφικοί πίνακες. Άλλωστε και πολλοί ζωγράφοι της Αναγέννησης χρησιμοποίησαν στοιχεία από τα ανατολίτικα χαλιά. Με τα χρόνια, αυτό το προνόμιο απόκτησης χειροποίητων χαλιών πέραν των ηγεμόνων επεκτάθηκε και στους ευγενείς και αριστοκράτες. Μετά την Γαλλική Επανάσταση το προνόμιο απόκτησης χειροποίητων χαλιών απλώθηκε σε μεγαλύτερα τμήματα των Αστικών Ευρωπαϊκών Πληθυσμών με ιδιαίτερα υψηλά εισοδήματα.

6)ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ: Από τν εποχή της Γαλλικής Επανάστασης και το πολιτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό περιβάλλον που ακολούθησε σε όλη σχεδόν την Ευρώπη, είχε σαν συνέπεια την περαιτέρω διάδοση των χειροποίητων χαλιών, αλλά πλέον σαν έργου τέχνης εφάμιλλο των εικαστικών και άλλων Τεχνών. Η απόκτηση του χειροποίητου χαλιού με το εξωτικό στοιχείο που εμπεριείχε αποτέλεσε την βάση της διακόσμησης των αριστοκρατικών σπιτιών της Ευρώπης. Μάλιστα, ήταν προβεβλημένο απόλυτα χωρίς τοποθέτηση επίπλων πάνω στην επιφάνειά του. Με αυτό τον τρόπο ήταν εντελώς κυρίαρχο στο χώρο εκπέμποντας την χειροτεχνική διάσταση σε συνδυασμό με την καλλιτεχνία και εφαρμογή στην υψηλή εσωτερική διακόσμηση.

7)ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ – ΕΠΕΝΔΥΣΗ: Η αναβάθμιση του μορφωτικού και πνευματικού επιπέδου στις νέες γενιές, η ανάγκη καλύτερης αξιοποίησης του χρήματος είχε σαν αποτέλεσμα την απόρριψη των βιομηχανικών προϊόντων και την παράλληλη ανάπτυξη της ζήτησης των χειροποίητων χαλιών με διαχρονική αντοχή και αξία. Απότοκος αυτής της ανάπτυξης ήταν τα μεταχειρισμένα και παλιά χαλιά που μπήκαν στο εμπόριο, να ενταχθούν στα πανάκριβα συλλεκτικά αντικείμενα καλλιτεχνικής αλλά και επενδυτικής τοποθέτησης. Εδώ πρέπει να τονισθεί ότι η απόκτηση ενός χειροποίητου χαλιού, πέρα από την αισθητική, αποτελεί και διπλή επένδυση, αφενός χρήσεως εφόρου ζωής και αφετέρου οικονομική, αφού η αξία του ανεβαίνει με την πάροδο του χρόνου, ακριβώς όπως και το κόστος εργασίας. Ένα λαϊκό έργο τέχνης όπως το χαλί, δεν έχει τιμή, έχει αξία.

8)ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ: Πάντοτε το χειροποίητο χαλί αφού είναι μεγαλύτερης αξίας από βιομηχανικά προϊόντα όπως οι κουρτίνες ή οι στόφες των επίπλων και επειδή τοποθετείται στο δάπεδο είναι το κυρίαρχο στοιχείο του χώρου και τα υπόλοιπα στοιχεία ακολουθούν αυτό. Άλλωστε ένα χαλί διατηρείται εφόρου ζωής ενώ οι κουρτίνες και στόφες αλλάζουν κατά χρονικά διαστήματα και συνήθως με διαφορετικά χρώματα από τα προηγούμενα. Ένα χειροποίητο χαλί μπορεί να «καδράρεται» από μεγαλύτερο ή μικρότερο περιθώριο δαπέδου, σε μεγαλύτερο δυνατό χώρο. Στα χειροποίητα χαλιά δεν ισχύει η ομοιομορφία χρωμάτων με τα υπόλοιπα έπιπλα, αλλά πρέπει να έχει διαφορετικά χρώματα για να τονίζεται η μοναδικότητά του. Το χειροποίητο χαλί δεν είναι ένα απλό κομμάτι διακόσμησης ή αισθητικής, είναι η ίδια η διακόσμηση, είναι η ίδια η αισθητική μας.

9) ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΣΗ: Τα πραγματικά αυθεντικά χαλιά, είναι προορισμένα να διατηρηθούν για πολλές γενιές, με την προυπόθεση ότι τα προσέχουμε και τα περιποιούμαστε όπως ακριβώς ένα έργο τέχνης, χωρίς κανενός είδους σκληρή χρήση ή ταλαιπωρία και με την απαιτούμενη συχνή συντήρηση. Με αυτό τον τρόπο έχουμε ένα υψηλού επιπέδου καλλιτεχνικό κειμήλιο, που με υπερηφάνεια κληροδοτείται στις επόμενες γενιές προσδίδοντας ένα ιδιαίτερο κύρος.

10) ΕΠΕΝΔΥΣΗ: Αυτά τα πραγματικά και επιβεβαιωμένα αυθεντικά χειροποίητα χαλιά που τα διατηρούμε και τα συντηρούμε όπως τους αναλογεί, με τα χρόνια αποκτούν πολύ μεγαλύτερη αξία και είναι μια ασφαλής επένδυση για το μέλλον. Αυτό συμβαίνει, γιατί ένα χειροποίητο χαλί αποτελείται από 20% της αξίας του στην πρώτη ύλη (μαλλί – μετάξι) και 80% στην χειροτεχνική εργασία για την ολοκλήρωσή του. Όμως, διεθνώς το κόστος της εργατοώρας αυξάνεται παντού σε όλο τον κόσμο με γεωμετρική πρόοδο. Έτσι, αυτόματα αναπροσαρμόζεται ανάλογα το κόστος παραγωγής και στην συνέχεια η τιμή πώλησης. Πέραν αυτού του σταθερού παράγοντα, λόγω της διαρκούς και αυξανόμενης αστικοποίησης, οι τεχνίτες χειροποίητων χαλιών μετατάσσονται σε άλλα επαγγέλματα και η προσφορά τους γίνεται μικρότερη με συνέπεια την αύξηση του κόστους ανά μονάδα εργασίας τους. Αλλά και επιπλέον, πολλές κατηγορίες χειροποίητων χαλιών, λόγω ειδικών συνθηκών, (πόλεμοι, προσφυγιά, αλλαγή τρόπου ζωής) εξαφανίζονται τελείως χωρίς συνέχεια στην παραγωγή τους με αποτέλεσμα την κάθετη αύξηση της τιμής τους.

Η Αξιολόγησή τους  (από δημοσίευμα περιοδικού τύπου)

Τα χειροποίητα χαλιά αξιολογούνται από τρία βασικά χαρακτηριστικά:

1) την καταγωγή τους, 2) τον όγκο της εργασίας που απαιτήθηκε για να γίνουν και 3) την μεγάλη ή μικρή ποσοτική προσφορά στην αγορά του συγκεκριμένου τύπου
Η αυθεντικότητα, η σπανιότητα και η παλαιότητα είναι τρεις άλλες παράμετροι που συντάσσονται με τα τρία βασικά χαρακτηριστικά. Σημαντικότερο όμως από όλα τα παραπάνω είναι το αξιόπιστο “διάλεγμα” στις πόλεις παραγωγής χαλί-χαλί από τους ειδικευμένους αγοραστές της κάθε επιχείρησης που τα εισάγει. 

1) ΚΑΤΑΓΩΓΗ: Η ονομασία των διαφόρων χαλιών είναι συνήθως της πόλης που κατασκευάστηκαν. Κάθε πόλη κατ’ αντιστοιχία κάθε τύπος χαλιού έχει τα ιδιαίτερα γνωρίσματά του: την ποιότητα του μαλλιού, τα σχέδια, τα χρώματα, τους συνδυασμούς των χρωμάτων, τα μεγέθη, η τεχνική στην κλωστοποίηση και ύφανση αλλά και το πλύσιμο και το φινίρισμα. Αυτά είναι τα “επώνυμα” χαλιά ενώ τα “ανώνυμα” είναι εκείνα που κατασκευάζονται σε άλλα μέρη, με πολύ φθηνό εργατικό κόστος, αντιγράφοντας την τεχνική και το ύφος της επώνυμης περιοχής. Οι συνεχείς πόλεμοι στις περιοχές αυτές δημιούργησαν πολλούς πρόσφυγες και έτσι αναπτύχθηκαν σε μεγάλη έκταση και τα λεγόμενα “προσφυγικά χαλιά”, που θεωρούνται επώνυμα γιατί κατασκευάζονται από τους ίδιους αυθεντικούς υφάντες.

2) ΚΟΜΠΟΙ: Από τα τρία βασικά στοιχεία και τις παραμέτρους που προαναφέρθηκαν υπάρχει η εντύπωση στον απλό κόσμο ότι οι κόμποι ενός χειροποίητου χαλιού είναι το μοναδικό στοιχείο αποτίμησής του. Αυτό δεν είναι ακριβές (μολονότι οι πολλοί ή οι λίγοι κόμποι σχετίζονται με τον “όγκο εργασίας που απαιτήθηκε”) παρά μόνον συγκριτικά μεταξύ δύο ίδιων χαλιών της αυτής καταγωγής όπου τελευταία παρατηρούνται διαφορετικές πυκνότητες. Όσο περισσότερους κόμπους έχει ένα χαλί τόσο ανεβαίνει η αξία του και τόσο μεγαλύτερη λεπτομέρεια έχει στην απόδοση των παραστάσεών του. Στα χειροποίητα χαλιά δεν μετράει μόνον η μπροστινή επιφάνεια αλλά και η πίσω έχει μεγάλη σημασία. Το σχέδιο πρέπει να παρουσιάζεται με την ίδια ευκρίνεια και στην πίσω πλευρά και πρέπει να φαίνονται καθαρά η διάταξη και η πυκνότητα των κόμπων. 

 

3) ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ: Όσο πιο φθηνό είναι το κόστος εργασίας στις χώρες της Ανατολής, τόσο μεγαλύτερη είναι η παραγωγή χαλιών και αντίστοιχα η προσφορά στο διεθνές εμπόριο. Έτσι οι χώρες που κατασκευάζουν “ανώνυμα” χαλιά (αντίγραφα) έχουν μεγάλη προσφορά που μειώνει την τιμή τους. Στις χώρες που αυθεντικά κατασκευάζονται “επώνυμα” χαλιά, η προσφορά είναι περιορισμένη αφού οι κάτοικοι της κάθε συγκεκριμένης πόλης είναι ορισμένοι. Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια με την αύξηση της αστυφιλίας, οι περισσότεροι μεταναστεύουν προς τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου αστικοποιούνται και ασχολούνται με άλλες δουλειές, οπότε αυτόματα η προσφορά χαλιών της συγκεκριμένης καταγωγής μειώνεται καταλυτικά. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Όταν στο Αφγανιστάν άλλαξε το καθεστώς των Ταλιμπάν και οργανώθηκε εκ βάθρων η χώρα, όλοι οι πρόσφυγες που είχαν μεταναστεύσει στην Περσία και στο Πακιστάν και όσοι από αυτούς συνέχιζαν να ασχολούνται με την οικιακή ταπητουργία, όταν επέστρεψαν στο Αφγανιστάν στελέχωσαν πλέον όλες τις κρατικές υπηρεσίες σε κάθε βαθμίδα ή ασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες σε διάφορους τομείς. Έτσι με τους ελάχιστους εναπομείναντες τεχνίτες, η προσφορά χαλιών των συγκεκριμένων περιοχών μειώθηκε πάνω από το μισό. Η μικρή αυτή προσφορά αυτόματα αυξάνει την τιμή τους. Επιπλέον, σε κάθε πόλη οι χαρισματικοί υφάντες αποτελούν ένα μικρό ποσοστό. Η παραγωγική τους ικανότητα είναι εξαιρετικά μικρότερη, αφού η ποιοτική αναβάθμιση στην παραγωγή τους, μακραίνει αντίστοιχα και τον χρόνο που απαιτείται. Άρα, μεγαλύτερος χρόνος και ακριβότεροι τεχνίτες, σημαίνει ότι αυξάνεται γεωμετρικά το κόστος. Κάτω από αυτές τις συνθήκες μειώνεται στο ελάχιστο η ποσοτική προσφορά των αριστουργημάτων αυτών και ανεβαίνει θεαματικά η τιμή τους. 

 

4) ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ: Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια υπηρετώντας το κακώς εννοούμενο marketing υπάρχουν στρεβλώσεις στις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής. Έτσι μπορεί κανείς να συναντήσει χαλιά μιας άλφα καταγωγής με διαστάσεις μιας βήτα καταγωγής και χρώματα μιας τρίτης κατηγορίας. Όλα τα στρεβλά αυτά χαλιά έχουν μικρότερη εμπορική αξία και φυσικά δεν πρόκειται να αποκτήσουν μελλοντικά συλλεκτική αξία. Επιπλέον, το αρνητικό σημαντικότερο στοιχείο είναι, ότι οι νεώτερες γενιές των δημιουργών, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, χρησιμοποιούν νήματα βιομηχανικού κλωστηρίου και εμπλέκουν την χημεία στις τελικές επεξεργασίες. Με αυτούς τους δύο ποιοτικούς συμβιβασμούς, το κόστος μειώνεται, γιατί η εργασία χειρός περιορίζεται μόνο στην ύφανση. Όμως, αυτά τα χαλιά δεν είναι αυθεντικά και δεν έχουν καμία αξία, ούτε πρόκειται να αποκτήσουν στο μέλλον και ταυτίζονται με τα μηχανοποίητα χαλιά, όπου όπως κάθε βιομηχανικό προιόν, με τα χρόνια απαξιώνονται και πετιούνται ως άχρηστα.


5) ΣΠΑΝΙΟΤΗΤΑ: Υπάρχουν χειροποίητα χαλιά που παράχθηκαν κάτω από ειδικές συνθήκες, αν και παραμένουν απολύτως αυθεντικά έχουν μια μορφή εντελώς διαφορετική από τα συνηθισμένα, ίσως ακόμα και ιδιότροπη. Γι’ αυτό το λόγο αποκτούν μια πρόσθετη αξία, επειδή είναι ελάχιστα, δεν συνεχίστηκε η παραγωγή τους και τελικά καταλήγουν να είναι κάτι αντίστοιχο με τα σπάνια γραμματόσημα. Μια άλλη κατηγορία σπανιότητας, αναφέρεται σε παραγωγές επώνυμων χαρισματικών σχεδιαστών που δεν βρίσκονται πλέον στην ζωή και κατά συνέπεια, οι δημιουργίες τους έχουν σταματήσει κι έτσι θεωρούνται σπάνια και αποκτούν συλλεκτική αξία. 

 

6) ΠΑΛΑΙΟΤΗΤΑ: Κάθε χειροποίητο χαλί, που φτιάχτηκε πριν από 30 και πλέον χρόνια θεωρείται παλιό. Αν η παραγωγή του έγινε πριν από 60 χρόνια ανήκει στην κατηγορία vintage. Και στην περίπτωση που έχει παραχθεί πριν από έναν αιώνα, τότε έχουμε ένα γνήσιο antique. Οι λόγοι που τα παλιά χαλιά, έχουν πρόσθετη αξία, είναι λόγω της τότε πολύ μικρής παραγωγής. Η μικρή παραγωγή, απότοκος της μικρής ζήτησης, οφείλονταν στους υψηλούς τελωνειακούς δασμούς των Δυτικών χωρών που τα εισήγαγαν ανεβάζοντας την τιμή τους σχεδόν στο τριπλάσιο. Οι μεγάλοι δασμοί και φόροι (που ξεπερνούσαν και το 200%), τα καθιστούσαν ταυτόχρονα οικονομικά απλησίαστα για το 95% του πληθυσμού. Μόλις πριν 30 χρόνια με την παγκοσμιοποίηση και την ταυτόχρονη κατάργηση δασμών και φόρων, οι τιμές πώλησης των χειροποίητων χαλιών προσγειώθηκαν καταλυτικά, εγγύζοντας σε πολλές περιπτώσεις και εκείνες των μηχανοποίητων. Επιπλέον, είναι εξαιρετικά σημαντικό στοιχείο για την υπάρχουσα τότε προσφορά, ότι ένα μεγάλο μέρος της τότε παραγωγής χειροποίητων χαλιών, αφορούσε ιδιοχρησιμοποίησή τους (κάτι σαν προικιό) και δεν είχε παραχθεί για εμπόριο ή εξαγωγές. Τα παλιά χειροποίητα χαλιά, έχουν μια αντικειμενική και θεωρητικά μια “χρηματιστηριακή αξία” ως συλλεκτικά και σπάνια, όπως κάθε είδους αντικείμενο χαρακτηρισμένο antique.

7) ΔΙΑΛΕΓΜΑ : Το καθοριστικότερο στοιχείο στην αξιολόγηση ενός χαλιού, είναι το διάλεγμα των αριστουργημάτων μέσα από πολλά χαλιά ανεξαρτήτως τιμής. Αυτά τα ξεχωριστά χαλιά, τα “la creme de la creme” γίνονται αποκλειστικά και μόνο με μαλλιά από ζώα με μακρύ τρίχωμα, ξαίνονται στο χέρι (hand carded), κλωστοποιούνται με ρόκα (hand spun), βάφονται με φυσικές βαφές από βότανα (vegetable dyed) και υφαίνονται διπλόκομπα (double knotted). Υποχρεωτικά και χωρίς καμία εξαίρεση οι τεχνίτες που ασχολούνται με αυτές τις κατηγορίες, έχουν χαρισματικά, πολλά και ποικίλα καλλιτεχνικά ερεθίσματα αλλά και μια έμφυτη έφεση στην αριστοτεχνία, που στηρίζεται και σε μια εμπειρία αρκετών δεκαετιών. Στις τελικές επεξεργασίες φινιρίσματος ακολουθούν απόλυτα παραδοσιακούς τρόπους με την χρησιμοποίηση εντελώς φυσικών υλικών, με την βοήθεια αποκλειστικά των στοιχείων της φύσης. Αυτή η διαδικασία απαιτεί περισσότερο χρόνο εργασίας, αλλά μόνο έτσι έχουμε ένα αυθεντικό και ταυτόχρονα organic (βιολογικό) χαλί. Αυτά τα αριστουργήματα διαλέγονται χαλί-χαλί από τους έμπειρους ανθρώπους των εισαγωγικών επιχειρήσεων, που ασχολούνται αποκλειστικά με την λιανική πώληση, και ταυτόχρονα σέβονται την πελατεία τους, αφού πωλούν κατευθείαν στον τελικό καταναλωτή, αγνοώντας το σίγουρα υψηλότερο κόστος. Μόνο έτσι εξασφαλίζονται αξιόπιστα χειροποίητα χαλιά, αλλά μόνο με αυτό τον τρόπο μπορούν να έχουν σίγουρα δεδομένους, πιστούς και ικανοποιημένους πελάτες και μάλιστα για πολλές γενιές.

8) ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ-ΕΜΠΟΡΙΑ: Η διαλογή και η επιλογή των χαλιών είναι το σημαντικότερο στην διαδικασία της εμπορίας τους. Έτσι έχουμε τα χαλιά πρώτης επιλογής που αγοράζονται από εισαγωγείς με κατευθείαν λιανική πώληση στον τελικό πελάτη, όπως προαναφέρθηκε. Τα χαλιά δεύτερης επιλογής, εκείνα που απορρίφθηκαν από τους εισαγωγείς λιανικής πώλησης, αγοράζονται από χονδρέμπορους εισαγωγείς που τα μεταπωλούν σε καταστήματα λιανικής. Οι χονδρέμποροι αυτοί συναλλάσσονται χωρίς να έχουν επαφή με τον τελικό πελάτη και ως εκ τούτου είναι προσανατολισμένοι μόνο στην φθηνή τιμή, και στην μεγιστοποίηση του μεταπρατικού κέρδους. Είναι οι επιχειρήσεις χονδρικής, που δεν έχουν καμία συναισθηματική σχέση με το χειροποίητο χαλί, ούτε φυσικά με τον άγνωστό τους τελικό καταναλωτή, ενώ αντιμετωπίζουν το χειροποίητο χαλί σαν οποιοδήποτε ψυχρό βιομηχανικό προιόν, αρκεί να τους αποφέρει ένα σοβαρό μεταπρατικό κέρδος. Όμως, από αυτούς τους χονδρεμπόρους, προμηθεύονται αυτής της ποιότητας χειροποίητα χαλιά το 95% των καταστημάτων λιανικής που δεν εισάγουν κατευθείαν και υποχρεωτικά αυτά προσφέρουν στους πελάτες τους. Και τέλος, η τρίτη επιλογή τα χαλιά που εγκαταλείπονται ακόμα και από τους χονδρεμπόρους για να αγορασθούν από μεγάλα Department Stores ή Super Markets ή εμπόρους τηλεοπτικών και ταχυδρομικών πωλήσεων, όπου μετράει η φθηνή τιμή ανεξαρτήτως αν έχει, (που συνήθως δεν έχει) αντίκρυσμα στο αγοραζόμενο είδος. Δηλαδή το χαλί σαν ένα χειροτέχνημα δεν έχει τιμή, αφού δεν είναι ένα βιομηχανικό προϊόν, έχει μόνον αξία. Η παράδοση, η πείρα, η ειδίκευση, η φερεγγυότητα, η διασφάλιση, προσδίδουν το κύρος και την σιγουριά που απαιτείται, ώστε μια αγορά χαλιού να αντικρίζει αξιόπιστα την τιμή του.

9) ΒΑΣΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ: Πέραν της αξιολόγησης, το σημαντικό στοιχείο για να αγοράσει κανείς ένα χειροποίητο χαλί, εκτός της αυθεντικότητας, σπανιότητας ή παλαιότητας, είναι η προσέγγιση της δικής του αισθητικής με εκείνη του χαλιού.

10) ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΗ: Τα καταστήματα ΑΙΩΝ1922 είναι ένας κόσμος σιγουριάς, φερεγγυότητας και διασφάλισης. Πέρα από όλα αυτά, παρέχουν έγγραφη και απόλυτα υπεύθυνη εξασφάλιση αφού κάθε αγορά χειροποίητου χαλιού συνοδεύεται από σειρά πιστοποιήσεων και διασφαλίσεων.


ΑΥΘΕΝΤΙΚΑ ΧΑΛΙΑ ΑΙΩΝ1922: Το χειροποίητο χαλί δεν είναι ένα απλό κομμάτι διακόσμησης ή αισθητικής. Είναι η ίδια η διακόσμηση, είναι η ίδια η αισθητική μας. Γι’ αυτό τα χαλιά αρκεί να είναι τα αυθεντικά από τις συλλογές ΑΙΩΝ1922, επειδή είναι τα μοναδικά που διαλέγονται ένα προς ένα, επιτόπου, στις χώρες της Ανατολής, με γνώση και εμπειρία. Είναι τα χειροποίητα χαλιά ξεχωριστά αντικείμενα τέχνης που από χρόνο σε χρόνο αποκτούν μεγαλύτερη αξία, ενώ παράλληλα δίνουν στο χώρο σας μια απίστευτη μαγεία και ζεστασιά που κανένα βιομηχανικό διακοσμητικό υλικό δεν μπορεί σήμερα να προσφέρει.

Προτιμήστε πιστοποιημένα χειροποίητα χαλιά, επενδύοντας έτσι τα χρήματά σας με ασφάλεια πέρα από την χρηστικότητά του, που σας παρέχετε. Μόνο η επίσημη πιστοποίηση αποκλειστικά από αξιόπιστο οίκο χειροποίητων χαλιών, σας διασφαλίζει απόλυτα. Επιλέξτε χειροποίητα χαλιά ΑΙΩΝ1922 γιατί (πέρα από τις όποιες αμφίβολες προφορικές διαβεβαιώσεις οποιουδήποτε, ή ακόμα και γραπτές με αβέβαιη φερεγγυότητα) έχετε έγγραφη και απόλυτα υπεύθυνη εξασφάλιση αφού κάθε αγορά χειροποίητου χαλιού συνοδεύεται από τη σειρά των απαραίτητων πιστοποιήσεων και διασφαλίσεων και το κυριότερο με δεδομένη την αξιοπιστία ΑΙΩΝ1922.

Add to cart