Παλιό χειροποίητο χαλί αυθεντικής Αφγανικής τέχνης, από την πόλη Kundus, σπάνιο και συλλεκτικό, φτιαγμένο στην αρχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στο τότε Βασίλειο του Αφγανιστάν. Είναι η εποχή, που η χώρα κατάφερε να παραμείνει αυστηρά ουδέτερη έναντι των δύο εμπολέμων στρατοπέδων. Τότε, ήταν που τα υψηλής ποιότητας και πυκνότητας χαλιά, οι διάφορες φυλές τα έφτιαχναν κυρίως για δική τους χρήση ή για να προικίσουν τα κορίτσια της οικογένειας, και όχι για να τα εμπορευτούν. Το γεγονός αυτό, προσέδιδε το πολύ υψηλό ποιοτικό τους επίπεδο. Ελάχιστα, συνήθως χαμηλότερης ποιότητας προωθούνταν εμπορικά σε έκτακτες περιπτώσεις, για να εξοικονομήσουν χρήματα. Σε μία εποχή που κάθε τι αυθεντικό και χειροποίητο έχει τη δική του ουσιαστική αλλά και σημειολογική αξία, το συγκεκριμένο tribal χαλί, είναι φτιαγμένο με τον τότε παλιό παραδοσιακό τρόπο που ακολουθούσαν εδώ και αιώνες οι άνθρωποι στην Ανατολή. Οι χρονοβόρες αυτές διαδικασίες σε όλα τα στάδια των επεξεργασιών ολοκλήρωσης από την κλωστοποίηση, την ύφανση και το φινίρισμα δεν χρησιμοποιούνται πλέον από την τελευταία γενιά των δημιουργών, θυσιάζοντας την παράδοση στο υψηλό σύγχρονο κόστος. Έτσι στο συγκεκριμένο “vintage” χαλί τα νήματα είναι από μαλλιά της περιοχής και έχουν γίνει με την παραδοσιακή ρόκα και μικρά “τσικρίκια”, ενώ το τελικό φινίρισμα και οι βαφές είναι αποκλειστικά από βότανα, φυτικά υλικά και με μόνη συνδρομή τα στοιχεία της φύσης. Είναι ένα απόλυτα “organic” χαλί. Ghum bash ή Chob-bash είναι μια Τουρκμένικη φυλή παρακλάδι της φυλής των Ersari ή Efsari. Τα χειροποίητα χαλιά της ποικιλίας Efsari αποτελούν την ποιοτική κορωνίδα ή το απαύγασμα της ιδιαίτερης ταπητουργικής παράδοσης, που διαθέτει η φυλή των Εφσάρων, αντανακλώντας τη μοναδική νομαδική της ταυτότητα. Οι Εφσάροι είναι μια απο τις κυριότερες Τουρκομανικές φυλές του βόρειου Αφγανιστάν και του γεωγραφικού Τουρκεστάν. Μετανάστευσαν από την ανατολική ακτή της Κασπίας Θάλασσας τον 17ο αιώνα προς την κοιλάδα του ποταμού Amu Darya. Μετά τη Ρωσική επανάσταση κινήθηκαν προς το νότο για να συναντήσουν συγγενείς ομάδες. Η Σοβιετική κυβέρνηση εξανάγκασε τους Εφσάρους σε μια ακόμη μαζική μετακίνηση προς το Αφγανιστάν, όπου και διατήρησαν τον τρόπο ζωής και τη θρησκεία τους. Σύμφωνα με εθνολογικούς ισχυρισμούς, οι Εφσάροι είναι απευθείας απόγονοι των Τούρκων Oghuz και πρόγονοι των Σελτζούκων Τούρκων. Οι Εφσάροι είναι μια αρκετά ευρεία φυλή, με πολλά παρακλάδια, που διασπάστηκε από τους Salor και τους Tekke το 15ο αιώνα. Μάλιστα, ορισμένα από τα χαλιά που θεωρούνται Efsari, είναι στην πραγματικότητα Salor, Saryck ή Ουζμπεκικά. Άλλες υπο-φυλές είναι η Kizil – Ayak, η Dali. Τα χαλιά της φυλής Ghum bash επιδεικνύουν μια μεγάλη ποικιλία από “Guls” μέσα στα οποία περιλαμβάνονται το “ertman” και το “tauk nosta” που τη χαρακτηρίζουν. Εξαιτίας της εγγύτητας των Εφσάρων, σε σχέση με τις άλλες Τουρκομανικές φυλές, στα μεγάλα εμπορικά κέντρα της Κεντρικής Ασίας, η εφσαρική ταπητουργία έχει να επιδείξει εντυπωσιακή ποικιλία σχεδίων και χρωμάτων. Έτσι, τυχαίνει να συναντήσουμε σε χαλιά Efsari ορισμένα μοτίβα μη φυλετικής προέλευσης, όπως το botehs και το mina khani. Το κυρίως εφσαρικό χαλί φέρει το μοτίβο gulli gul[1] και αποτέλεσε σημαντικό εξαγωγικό προϊόν του Αφγανιστάν κατά το 19ο αιώνα. Η πόλη Kundus στο κέντρο της αρχαίας Βακτριανής, θεωρείται σημαντικό σημείο συγκέντρωσης και εμπορίας των επιλεγμένων ποιοτήτων από εφσάρικα χαλιά, αρκετά από τα οποία είναι σε αποχρώσεις του κόκκινου, του άσπρου και του λουλακί. Έτσι, τα Kundus θεωρούνται ότι αποτελούν αντικειμενικά το “la crème de la crème” όλων των αντίστοιχων tribal χαλιών. Η ύφανση γινόνταν σε όρθιο αργαλειό και παρά την υψηλή πυκνότητα, οι κόμποι ήταν συμμετρικοί, δηλαδή ghiordes. Ο διεθνής όρος ghiordes αναφέρεται ετυμολογικά στο Γόρδιο Δεσμό του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι βαφές που χρησιμοποιούνται για τις αποχρώσεις είναι απόλυτα φυσικές και προέρχονται από ρίζα αλιζαρίου για το κόκκινο, το φυτό λουλάκι για το μπλε και το φλοιό του ροδιού για το κίτρινο. Η κατηγορία Fine Art αναφέρεται σε εκείνα τα ξεχωριστά, απόλυτα άψογα από τεχνικής άποψης, σπάνια χειροποίητα που μοναδικά αναδεικνύουν την καλλιτεχνική έκφραση του χαρισματικού δημιουργού τους. Ένα ιδιαίτερο χαλί, όπου πέρα από την καλαισθητική του, στην διακόσμηση και αναβάθμιση κάθε χώρου, διαθέτει ασφαλείς προοπτικές υψηλής επενδυτικής απόδοσης. Ένα τέτοιο χαλί αποτελεί αδιαφιλονίκητο status symbol και κληροδοτείται ως πνευματικό κειμήλιο, με υπερηφάνεια στις επόμενες γενεές.
[1] Μοτίβο οκταγωνικού σχήματος, που ενδεχομένως, σύμφωνα με την περσική του σημασία, να αντιπροσωπεύει κάποιο λουλούδι. Το gulli gul αποτελείται από τέσσερα τεταρτημόρια, που το καθένα περιέχει ένα μοτίβο με τριφύλλι.